Sövegjártó ZoltánAz L-39 ZO típusú repülőgép kétszemélyes oktató-kiképző repülőgép sugárhajtóművel ellátva, amely a repülőgép vezetők alapfokú kiképzésére, annak szintentartására, műrepülési feladatok és harci elemek gyakorlására alkalmas. Felszereltsége és műszerezettsége lehetővé teszi egyszerű és bonyolult meterológiai viszonyok között nappal és éjszaka történő repülések végrehajtását.
Az Albatros korlátozottan alkalmas felderítési feladatok illetve nem irányítható fegyverzet függesztésével egyéb földi erőket támogató feladatok végrehajtására is.
Az L-39 szerkezeti kialakítása szerint teljesen fém építésü, alsó szárnyas, trapéz alakú szárnnyal ellátott, hangsebesség alatti repülőgép. A futómü elrendezése hárompontos orrfutóval és kettő főfutóval ellátott. A futómüvek behúzhatóak.
Sövegjártó ZoltánA repülő egy darab Ai-25TL típusú sugárhajtómüvel van felszerelve, ami a gép számára maximálisan 17,5 kN tolóerőt biztosít. A hajtómü számára a levegőszükségletet a szárny felett, a pilótakabinok mögött elhelyezett, a törzs két oldalán található két szívócsatorna biztosítja. A szívócsatornák elhelyezése csökkenti a földről történő idegen tárgyak beszívásának valószínüségét a földön üzemeléskor.
Sövegjártó Zoltán
A repülőgép két darab VS-1 BR1 típusú katapultüléssel van ellátva. Az első és hátsó fülkében elhelyezett ülések szerkezetileg teljesen azonosak. A törzsben található az öt darab puha falú üzemanyagtartály, melyek térfogata együttesen 1100 liter. Ezen kívül a szárnyvég tartályokban is található üzemanyag, melyek együttes térfogata 200 liter. A belső, szárnyalatti függesztési pontjaira függeszthető még további két darab póttartály, melyek lehetnek egyenként 150 vagy 350 literesek.
Az L-39 ZO típusú repülőgép müszaki adatai
Teljes hosszúság:12,132 m
Fesztávolság:9,461 m
Teljes magasság kiengedett futókkal:4,722 m
Szárny felülete:18,8 m2
Csürők felülete:1,686 m2
Fékszárnyak felülete:2x1,342 m2
Törzsféklapok felülete:2x0,25 m2
Magassági kormány felülete:1,4 m2
Függőleges vezérsík felülete:3,484 m2Oldalkormány felülete:0,714 m2
Vízszintes vezérsík felülete:5,073 m2
A szárny nyilazása:1°45'
Vízszintes vezérsík nyilazottsága:10°
Balaton felettdr.Toperczer IstvánAi-25TL hajtómü maximális tolóereje:17,5 kN
Felszálló sebesség:185-190 km/ó
Leszálló sebesség:175-180 km/ó
Nekifutási úthossz betonon:480-530 m
Nekifutási úthossz füves pályán:630-650 m
Kifutási úthossz betonon:630-960m
Kifutási úthossz füves pályán:580-600 m
Maximális repülési sebesség
Földközelben:700 km/ó
5000 m-en:755 km/ó
6000 m-en:760 km/ó
10000 m-en:735 km/ó
Maximális emelkedési sebesség
Földközelben:22 m/s
6000 m-en:10,8 m/s
10000 m-en:3,4 m/s
Az Aero Vodochody gyár által kifejlesztett L-39-es típus különböző modifikációi és továbbfejlesztett változatai
L-39C
Ez a változat alapvetően kiképzési célokra készült, a repüölőgép vezetők képzésének segítésére. Viszonylag nagy szériában gyártott változat, melynek legnagyobb alkalmazója természetesen az egykori Szovjetúnió volt a maga több mint ezer darabos megrendelésével. A repülőgép teljesen fém építésü, alsó szárnyas, futómüve hárompontos, orrkerekes behúzható. A sárkányszerkezet apró eltérésekkel megegyezik az L-39ZO tipus sárkányszerkezetével. A fő különbség a C változatnak összesen két felfüggezstési pontja van a szárnyak alatt, melyekre póttartályok függeszthetők. Ezek lehetnek 150 vagy 350 literesek. A repülőgép VS-1 katapultüléssel van ellátva, maximális felszálló tömege 4.700 kg , szolgálati csúcs magassága 11.500 m, a törzstartályokban 980 kg ~1.100 liter üzemanyag helyezhető el.
L-39V
Ez a változat az NDK Légierejének különleges igényei alapján lett kifellesztve, melynek érdekessége, hogy a hátsó kabinból az ülést eltávolították és helyére egy csörlőberendezést építettek be, melyet célvontatásra használtak, a légierő éleslövészetekor. Ezzel csökkentették az éleslövészetek költségeit. Az első ilyen átalakított repülőgép az L-39X-08-as számú prototípusból lett kifejlesztve és több példány is készült belőle, azonban csak az NDK hadsereg légiereje használta.
L-39 ZA
1975. végén mutatták be és első repülését a gyári adatok szerint 1976 szeptemberében teljesítette. Ez a változat modernizált, lényegesen tovább fejlesztett, melynek köszönhetően a repülőgép földi célok elleni támadásra is alkalmas. Továbbra is megtartotta kiképzőrepülőgép szerepét így egyaránt használható mindkét feladatkörben. Szélesebb alkalmazhatósági körébe beletartozik a felderítéps is, melyet a bal szárny alatti belső felfüggesztési pontra függesztett öt kamerát tartalmazó felderítő konténer tesz lehetővé.1999-ig összesen 246 darabot adtak el Csehország, Szíria, Románia, Nigéria, Bulgária, Thaiföld, Bangladesh és Ílitvánia számára.
A törzs alá szerelték fel a GSh-23L típusú 23 mm-es ikercsövü gépágyút, melynek lőszer javadalmazása 150 darab lőszer. A fegyverzet vezérléséhez szükséges volt megfelelő irányítórendszerre. Beszerelésre került egy ASP-3NMU-39-Z típusú célzókészülék, melyet digitális avionika segít. A fejlesztések során ellátták a repülőt modern és digitális berendezésekkel. Többek között mehgtalálható a HUD (head ad display- homloküveg kijelző), WDNS ( weapon delivery and navigation system) rendszer is. A repülőgép üres tömege 3.400 kg, maxinmális felszálló tömege 5.670 kg-ra növekedett. Maximálios sebesség 750 km/ó.
L-59
Az L-39 sikerén felbozdulva, hasonló sárkányszerkezetü repülőgépet akartak kifejleszteni, mely egy már jól bevált sárkányt akart ötvözni a modern technológia és a NATO követelményekkel. Ennek eredménye képpen jött létre az L-59 típusjelzéssel ellátott kiképző és könnyü csapásmérő repülőgép. A gép első felszállása 1989. Október 1-én volt. Érdekesség, hogy kezdetben L-39MS tipusjelzéssel repült, majd később változtatták L-59-re.
A repülőgép teljesen könnyüfém építésü, és kifejezetten alacsonyüzemeltetési költségü. A már jól bevált Ai-25TL típusú hajtómü helyett, egy gazdaságosabb ám nagyobb tolóerejü, erősebb hajtómüvetz szereltek be Lotarev DV-2 tipusjelzéssel. A katapultülést VS-2A típusúra úgy nevezett 0-0-ás ülésre cserélték, mely azt jelenti, hogy 0 méter magasan 0 km/óü sebesség mellett is alkalmazható. A hajtómü tolóereje 21,85 kN-ra növekedett. A szárnyak alatti kpét-két felfüggesztési pontotmegerősítették és most már mind a négy konzolra függeszthető pótüzemanyagtartály, egyenként 350 literes..Ezáltal jelentősen megnövekedett a gép hatótávolsága, kb. 2.000km-re.Az új ötvözetek eredményeképpen az üres tömeg 4.030 kg-ra csökkent, míg a szilárdság növekedésde miatt a maximális felszálló tömeg 7.000 kg-ra nőtt.Maximális sebesség 870 km/ó, maximális emelkedés 25 m/s. A szolgálati csúcs magasság 12.200 méter. A repülőgépen helyett kapott HUD, WDNS .Újdonság még a repülés ellenörző rendszer, mely jelzi a pilóta számára a fontos információkat. A gép törzse alatt helyezkedik el a 23 mm-es gépágyú, 1999-ig összesen 65 darab gép került értékesítésre, melyből 48 darab az egyiptomo légierőhöz, 12 darab Tunéziába és hat darab Csehországba került.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.