2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A C-130J és a C-130J-30 "Hercules" katonai szállítórepülőgép

JETfly  |  2002-05-08 14:34:00

A mitológiai Herkulesről elnevezett C-130 repülőgép valódi, evilági legenda. Ha létezik a repülőgép-tervezés történetében szimbóluma az erőnek, a teherbírásnak és a többcélú felhasználás sikerességének, akkor az a C-130 Hercules. A még mindig fiatal repülőgép.

A C-130 Hercules szívós katonai taktikai szállítórepülőgép, amelyet az 1950-es évek közepén történt bevezetése óta folyamatosan gyártanak. A több mint 2 200 elkészült C-130-asból körülbelül 1 600 még mindig szolgálatban van, csaknem 70 országban. A legkeményebb repüléseket, leszállásokat és a súlyos rakományok állandó zökkenéseit túlélve ma is számos, a legelső sorozatokban gyártott C-130-as repül. A repülőgépet eddig több mint 70-féle konfigurációban állították elő. A C-130-asok szállítanak hadszíntérre katonákat, jármüveket és fegyverzetet. Ugranak belőlük ejtőernyősök, és dobnak ki belőlük utánpótlást. Szolgálnak légi és földi töltőállomásként. Vészhelyzetben segítik az evakuálást, humanitárius segélyt szállítanak. Légi korai figyelmeztető és tengeri felderítő rendszerként is szolgálnak. Visszatérő ürkabinokat is gyüjtöttek már be velük. Hurrikánvadászatra is használták őket. Az északi sarkon sítalpakat szereltek rájuk.

A Lockheed Martin Aeronautical Systems az új C-130J modell fejlesztését 1991-ben kezdte a vállalat saját fejlesztési alapjából. Az első C-130J - valójában az alapmodell meghosszabbított, C-130J-30 jelü változata - 1995. október 18-án gördült le a gyártósorról. Az Egyesült Királyság Királyi Légiereje által megrendelt repülőgép 1996. április 5-én emelkedett először a levegőbe. A C-130J gépeket jelenleg a harcászati célbajuttatás, a légi utántöltés, az időjárás-felderítés, a kutatás és mentés, valamint az elektronikai hadviselés követelményeinek megfelelő konfigurációban állítják elő. A mai napig megrendelt 111 C-130J-ből 72 darabot szállítottak le. A megrendelők közé tartozik az USA Légiereje, az USA Légierő Tartalék és Légi Nemzeti Gárda Parancsnoksága, az USA Tengerészgyalogsága, az USA Parti Őrsége, az Egyesült Királyság Királyi Légiereje, az Ausztrál Királyi Légierő, a Dán Királyi Légierő és az Olasz Légierő.

A C-130J repülés közbenAz eddigi egyik legátfogóbb amerikai repülési tesztprogram befejezését követően 1998 augusztusában a C-130J megkapta az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration) típusengedélyét.

A C130J müszerfalaA C-130J típus a Lockheed Martin C-130 "Hercules" szállítórepülőgép-családjának a legfiatalabb tagja. A C-130J bevetési és meghajtórendszereit teljesen áttervezték: legfontosabb jellemzői közé tartozik az új digitális avionikai architektúra, az új meghajtórendszer, a két HUD kijelző, melyeket elsődleges repülési müszerként engedélyeztek, és a kettős bevetési számítógép rendszer, amely számos tevékenység ellátását automatizálva lehetővé teszi, hogy a repülőgépet kisebb személyzet; két pilóta és egy töltésirányító (loadmaster) üzemeltesse. Az új rendszereknek köszönhetően a repülőgép üzemeltetési, támogatási és élettartam-költsége alacsonyabb lett.

Bár sziluettje a korábbi változathoz képest nem sokat módosult, a C-130J egy teljesen új repülőgép - olyan teljesítménnyel, amely ezt az állítást igazolja. A korábbi C-130E-hez viszonyítva maximális sebessége 21%-kal nőtt, emelkedési ideje 50%-kal csökkent. Utazási magassága és hatótávolsága egyaránt 40%-kal lett nagyobb. Az új hajtómüvel és légcsavarokkal a "J-modell" 14 perc alatt éri el a 9 300 méteres magasságot. Az új fedélzeti rendszerek és a két HUD könnyebbé és biztonságosabbá teszi kis a magasságú bonyolult manőverek végrehajtását. A C-130J eddig ötvennégy teljesítmény-világrekordot állított fel. Ezek a rekordok bizonyítják, hogy az új repülőgép gyorsabban tud nagyobb terhet szállítani a szokásos bevetési hatókörében; rövid le- és felszállásra való képességével még több helyre, még biztonságosabban tud hasznos terhet eljuttatni; jelentős terheléssel is képes gyorsan nagy magasságba emelkedni; rövid idő alatt eljut stratégiai távolságba utántöltés nélkül is.

Az első Block 5.3-mal felszerelt C-130J

A C-130J-30 változat

Szabó DánielA standard C-130J modellnél 457,2 centiméterrel hosszabb Lockheed Martin C-130J-30 ("nyújtott") Hercules a világ valaha épített legfejlettebb szállítógéptípusa. A repüléstechnika újdonságait a bizonyított sárkányszerkezettel egyesítő C-130J-30 olyan repülőgép, amely az üzemeltető számára nemcsak nagyobb müveleti hatékonyságot, hanem nagyobb kapacitást is biztosít, ugyanakkor rendelkezik mindazokkal a teljesítményjavulásokkal, amelyek az alap "J-modell" fejlesztéséből származnak.

A standard J-modellel összehasonlítva a -30 típus 7 darab 463L mintájú konténert szállít az 5 helyett, 97 orvosi hordágyat a 74, és 24 árubálát a 16 helyett. A legfontosabb azonban, hogy a C-130J-30 128 fő fegyverest képes szállítani a 92 helyett, és 92 ejtőernyőst a 64 helyett.

A J-MODELL FEJLESZTÉSEI

A C-130J megnövelt teljesítményének kulcsa az új meghajtórendszer. A négy, egyenként 4 591 lóerős Allison AE 2100D3 típusú motor 29 százalékkal több teljesítményt biztosít, ugyanakkor 15 százalékkal hatékonyabban használja az üzemanyagot. A teljesen kompozit anyagokból készült hatlégcsavaros Dowty Aerospace R391 légcsavar-rendszer könnyebb, és kevesebb mozgó alkatrészt használ, mint a korábbi Hercules-légcsavarok. A teljes hatáskörü digitális elektronikus irányítórendszer nagy pontossággal szabályozza a motorokat.

Szabó Dániel

Az új fejlett Hercules-technológia lelke a repülőgép modern pilótafülkéje, amelyet többfunkciós folyadékkristályos kijelzőkkel (LCD) szereltek fel a repülésirányító, a müveleti és a navigációs rendszerek irányítására. A müszerfalon elhelyezett négy képernyő mellett a pilóták holografikus HUD-okat használnak elsődleges repülési müszerként, ami a katonai szállítógépek esetében újdonság. A kijelzők kompatibilisek az éjjellátó képalkotó rendszerekkel, így a személyzet a repülőgépet olyan területeken is vezetheti, ahol a speciális feladat megköveteli a repülőgép elsötétítését.

A kettős bevetési számítógépek számos olyan funkciót menedzselnek és automatizálnak, melyeket korábban a fedélzeti mérnök, a navigátor végzett el. A repülőgép rendszereit folyamatosan figyeli az integrált diagnosztikai rendszer, és a legénységet igény szerint tájékoztatja azok állapotáról, meghibásodásáról. A bevetési számítógépek által kezelt új rendszerek közé tartozik a teljes hatáskörü digitális hajtómü-irányítás, a figyelmeztető rendszer, az automata teljesítményszabályozó, a karbantartási eseményeket rögzítő számítógépesített rendszer, az elektronikus áramkör megszakító rendszer, a továbbfejlesztett, átesésre figyelmeztető rendszer, a szintén továbbfejlesztett digitális térképező rendszer, és a legmodernebb kommunikációs/navigációs felszerelés.

Szabó Dániel

A C-130J teljes mértékben kihasználja a globális helymeghatározó rendszer (Global Positioning System, GPS) és más megbízható, automatizált navigációs és útvonaltervező rendszerek adta lehetőségeket. Ez a képessége lehetővé teszi a pilótafülkében dolgozók számára, hogy feladatukra és a repülésre koncentráljanak ahelyett, hogy a repülőgép rendszereit kelljen kezelniük.

C-130J adatok:

Fesztávolság: 132,6 láb / 40,41 m

Szárny oldalviszony: 10,1

Teljes hossz: 97,75 láb / 29,79 m

Teljes magasság: 38,8 láb / 11,84 m

Vízszintes vezérsík hossza: 52,7 láb / 16,05 m

Futómü nyomtávolsága: 14,25 láb / 4,34 m

Légcsavar-átmérő: 13,5 láb / 4,11 m

Szárnyterület (bruttó): 1 745 négyzetláb / 162,12 m2

Kabin hossza (rámpa nélkül): 40 láb / 12,19 m

Kabin hossza (rámpával): 50,7 láb / 15,44 m

Maximális szélesség: 10,25 láb / 3,12 m

Maximális magasság: 9 láb / 2,74 m

Teljes hasznos térfogat: 4 551 köbláb / 128,9 m3

Üres tömeg: 75 562 font / 34 274 kg

Maximális üzemanyag tömeg (belső): 45 900 font / 20 819 kg

Maximális terhelés, 2,5G-nél: 41 790 font / 18 955 kg

Maximális normál felszállótömeg: 155 000 font / 70 305 kg

Maximális túlterheléses felszállótömeg: 175 000 font / 79 380 kg

Maximális normál leszállótömeg: 130 000 font / 58 965 kg

Maximális túlterheléses leszállótömeg: 155 000 font / 70 305 kg

Maximális tömeg üzemanyag nélkül, 2,5G-nél: 117 350 font / 53 230 kg

Maximális szárnyterhelés (normál): 88,83 font/négyzetláb / 433,7 kg/m2

Teljesítmény (maximális normál felszállótömegnél, ha másképp nincs jelölve)

Maximális utazósebesség: 348 csomó / 645 km/h

Gazdaságos utazósebesség: 339 csomó / 628 km/h

Átesési sebesség: 100 csomó /185 km/h

Maximális emelkedési ráta tengerszinten: 640 m/perc / 2 100 láb/perc

6 100 méterre emelkedés ideje: 12 perc

Utazási magasság: 28 000 láb / 8 535 m

Szolgálati magasság

66 680 kg teljes tömeggel: 30 560 láb / 9 315 m

Szolgálati magasság, OEI ,

66 680 kg teljes tömeggel: 22 820 láb / 6 955 m

Felszálló pályahossz: 3 290 láb / 1 003 m

Felszálló pályahossz 15 méter magasságra emelkedéshez: 4 700 láb / 1 433 m

Felszálló pályahossz maximális teljesítmény-leadással: 1800 láb / 549 m

Leszállás 15 m-ről 58 967 kg teljes tömeggel: 2 550 láb / 777 m

Leszálló pályahossz 58 967 kg teljes tömeggel: 1 400 láb / 427 m

Hatótávolság 18 144 kg szállítmánnyal és üzemanyag-tartalékkal: 2 835 tengeri mérföld / 5 250 km

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin