2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Lockheed Martin-Alenia C-27J

JETfly  |  2002-05-08 14:25:00

Az Alenia és a Lockheed Martin úgy gondolja, hogy erőik egyesítésével, csúcstechnológia alkalmazásával valamint a C-27J Spartan és a C-130J Hercules majdnem teljes kompatibilitásával olyan sikereket érhetnek el a piacon amilyet a korábbi G.222.-vel nem sikerült. Cikkünkben áttekintjük a program alakulását napjainkig.

Az Alenia és a Lockheed Martin képviselői 1995 februárjában tartották első hivatalos találko-zójukat, hogy áttekintsék egy közös program elindításának a lehetőségét a katonai szállító szektorban. A két vállalatnak már volt egy közös programja, amely csalódást okozott az Aleniának a G.222./C-27A korlátozott export sikerének köszönhetően. A Lockheed Martin viszont egy olyan repülőgépet keresett, amely kiegészítheti a C-130J Herculest. 1995-ben a két cég piackutatást végzett a katonai szállítógépek piacán, melynek alapján azt a következtetést vonták le, hogy a G.222. modernizált változatára mintegy 400 darabos potenciális igény van a piacon. Ez alapján úgy határoztak, hogy elkezdik a közös projectet.

A tanulmány arra a követelményre is rámutatott, hogy a G.222. és a C-130 között nagy fokú interoperabilitásnak kell lennie, nem csak üzemeltetési, hanem technikai, avionikai szempontból is. Ennek megvalósítására a Mariettánál Georgiában 1996-ban létrehozták a Lockheed Martin Alenia Tactical Transport Systemet (LMATTS). Az LMATTS egy vegyes vállalat, amelyben mindkét partner 50-50%-os részesedéssel rendelkezik. Ez koordinálja az új repülőgép fejlesztését, gyártását és a technikai, logisztikai biztosítást. Bár az Alenia magasabb szintü felelősséggel rendelkezett a project fejlesztési fázisában a Lockheed Martin nagyobb részt vállal a reklám, az értékesítés és a technikai biztosítás terén. Mindkét vállalat az LMATTS beszállítói. A project meghatározó szakasza 1996 szeptemberében kezdődött. Ennek során kiválasztották a hajtómüveket, tanulmányt készítettek az avionika felépítéséről, meghatározták az egyéb fedélzeti rendszerek fejlesztését, átvizsgálták a sárkány szerkezetet és annak lehetséges módosítását és a C-27J légialkalmassági vizsgálatának alapjául elvégezték a G.222. légialkalmassági vizsgálatát. A program a nyilvánosság előtt először 1997 júniusában a Párizsi Légiszalonon mutatkozott be, mikor is bejelentették, hogy a fejlesztés a teljes szakaszába lépett. Két évvel később szintén Le Bourgetban bemutatták a gép első elkészült prototípusát és 2001 június 20-án újra ugyanitt az Olasz Légügyi Hatóság átadta a C-27J polgári légialkalmassági bizonyítványát. Ez jelezte az intenzív tesztprogram végét, melynek során az előző 13 hónapban több mint 400 repült órát teljesített a három prototípus.

Kilátások

Az első piackutatás óta a C-27J iránti potenciális kereslet (beleértve a speciális változatokat is) egyre növekszik és jelenleg mintegy 560-ra becsülik több mint 40 ország részéről. A cikkünk megírása előtt közvetlenül Olaszországon kívül több mint kilenc országban folyt demonstrációs kampány.

Az ENSZ Kelet-timori müveletét követően az Ausztrál Védelmi Minisztérium költségvetésé-ben kialakult pénzügyi problémák és ennek következtében az új közepes szállítógép kiválasztásának késlekedése miatt jelenleg a C-27J első vásárlója az Olasz légierő (AMI). Az AMI 1999 októberében 12 repülőgép beszerzésére nyújtott be javaslatot és 2000-ben írták alá a szerződést. Amikor az Olasz Légierő szállító komponense teljes erejében lesz a Pisában állomásozó 46. Repülő Dandár két százada C-130J-vel egy pedig C-27J-vel lesz felszerelve. E program célja, hogy teljes mértékben kihasználják a két repülőgép integrációjából és interoperabilitásából származó lehetőségeket.

Másik fontos piac Görögország, melynek légiereje 15 repülőgép beszerzése iránt mutat érdeklődést és további 5-re opcionálisan. A pályázók végső ajánlataikat 1999 novemberében nyújtották be és a döntés meghozatalát 2000 tavaszára várták, de az áprilisi nemzeti választások késedelmet okoztak. Az EADS-CASA és az LMATTS által benyújtott számtalan legjobb és utolsó ajánlat után szeptember elején a végeredmény elérhető közelségbe került.

Svájc előzetesen nem tart igényt az EADS-CASA C.295-re miután erősen érdeklődik a C-27J után és hivatalosan is kijelentette, hogy a C-27J az egyetlen repülőgép, amely megfelel a követelményeknek. Svájc eredetileg két repülőgépre tartott igényt, de ez a szám a jövőben növekedhet. Az alpesi ország a C-130J esetleges beszerzését is áttekinti. Az Olasz Légierővel történő együttmüködésük jelentős tényező lehet a választásukban.

Lengyelország légiflottája modernizációjának és NATO-ba történő integrációjának részeként tíz szállítógépre kért ajánlatot az év elején. Érdekes módon a lengyel követelmények között szerepelt, hogy a gép rendelkezzen polgári légialkalmassági bizonyítvánnyal. 2001. Augusztusában a lengyelek bejelentették, hogy követelményeik alapján a C.295-öst választották.

Az Alenia és a Lockheed Martin Egyiptomban, Portugáliában, Malajziában, Brazíliában, Mexikóban, Peruban, Izraelben, Finnországban, Norvégiában és az Egyesült Államokban is munkál-kodik. Különösen nagy az érdeklődés Amerikában, az Aerial Common Sensor program keretében az Amerikai Hadsereg a Nemzeti Gárdával közösen ( mely a Shorts C-23 Sherpákat kívánja leváltani ) mintegy 40 gép beszerzését tervezi elektronikai harci platform célra.

A C-27J az EADS-CASA C.295 és az Antonov An-32 közvetlen ellenfeleként bukkant elő. A folyamatban lévő kiválasztási eljárások során a spanyol repülőgép jelenti a Spartan számára a legnagyobb fenyegetést. Bár a C.295-öst alacsonyabb áron ajánlják mint a C-27J-t, nem valószínü, hogy teljesítménye és kapacitása vetekedhet a Spartanéval, és a C-130J-vel sem interoperábilis. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a C-27Jmegnövelt hatótávolságával és kapacitásával a C-130-as feladatának 70%-át képes teljesíteni. Ezért kiváló jelölt lehet az öregedő Herculesek leváltására azoknál a légierőknél ahol költségvetési megszorítások vannak.

Az LMATTS szerint a 2000-től 2020-ig terjedő időszakban 1530 új szállítógépnek ( kis, közepes, nagy ) van potenciális piaca és további 938-nak speciális területeken ( elektronikai harc, légtér ellenőrzés, kutató-mentő és járőr feladatok ). A C-27J eladásait 418 körül jósolják a szállító szektorban és 142-re speciális területeken. Ez az elkövetkezendő 20 évben kb. 22%-os potenciális piaci részesedésnek felel meg. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az ilyen kategóriájú repülőgépek iránt nem csak a légierők, hanem a világ hadseregei is érdeklődnek. Úgy tünik, hogy a Spartan rendelkezik mindazokkal a tulajdonságokkal, melyek e piac megszerzéséhez szükségesek derül ki a repülőgép egy technikai tanulmányából.

A repülőgép és rendszerei

A projekt követelményei között szerepel a megnövelt sebesség és repülési időtartam ( a G.222-eshez képest ), polgári légialkalmassági bizonyítvány, javított rendszerek, a pilótafülke modernizációja és azonosság a C-130J-vel. Emiatt növelni kellett a repülőgép maximális felszálló tömegét ( jelenleg 31,8 tonna ) és új erőforrást valamint kapcsolódó rendszereket kellett alkalmazni. Ezenkívül kicserélték a futómüveket, az APU-t ( az újat repülés közben is lehet használni ), módosították a generátorokat és a hidraulika szivattyúkat, új lett a légkondicionáló és a jégtelenítő rendszer, átalakították a pilótafülkét amely javított avionikai berendezéseket kapott és kompatíbilis az éjjellátó eszközökkel. Néhány kisebb szerkezeti megerősítést szintén el kellet végezni a sárkányon, a magassági kormányok hidraulikus müködtetésüek lettek és megnövelték az oldalkormány kitérési szögét is. Az új hajtómüvek miatt áttekintették a függőleges vezérsík újra tervezését vagy megnövelését is, de erre nem lett szükség.

Az új hajtómü a 3460 kW teljesítményü Allison AE2100-D2 lett, melyet teljes körü digitális vezérléssel ( FADEC ) láttak el. Ez egy hattollú Dowty R-391-es kompozit légcsavart hajt amely megegyezik a C-130J-nél alkalmazottal. Az új hajtómügondolákat a Westland tervezte. Az új hajtómüveknek köszönhetően egyszerüsödött a kiszolgálás, javult az üzemképességi mutató, csökkent a belső és külső zajszint valamint az üzemanyag fogyasztás.

A pilótafülke a két fő személyzetü G.222/C-27A-tól származik és megőrizték a G.222 híresen jó kilátást biztosító ( a földön és a levegőben egyaránt ) 16 ablakos elrendezését. A fülke müszerei teljesen újak, úgynevezett "glass cockpit" kialakítású, öt színes, folyadékkristályos többfunkciós kijelzővel melyek funkciói egymással felcserélhetőek. Az éjjellátó eszközökkel kompatíbilis rendszerek nagy része a C-130J-től származik. Az integrált modul szerkezetü avionikai rendszer ( mely kilenc digitális MIL-STD-1533 adatbusz felhasználásával a C-130J-n alapul ) szintén profitált a C-130J fejlesztéséből csökkentve a fejlesztés költségeit és kiváló fejleszthetőségi potenciált valamint nagyfokú hatékonyságot biztosít. A Spartan INS/GPS rendszere, az öt többfunkciós kijelző, a repülési adatrögzítő, a kommunikációs és navigációs rendszerek, a Northrop-Grumman AN/APN-241 digitális térképező lokátor valamint a rádió-magasságmérő megegyezik a C-130J Herculesével.

Az új főfutómü, amely megőrizte tandem elrendezését, ugyanazokkal a bekötési csomópontokkal rendelkezik mint elődje, de sokkal robosztusabb kialakítású lett. Ez nagyobb sülylyedési sebességet (3m/sec) tesz lehetővé a maximális felszálló tömeg 90%-ával. Megnövelték a kereket rögzítő félvilla behajlási szögét berugózáskor valamint a főfutó kerekek tengelytávolságát is ezzel egyszerübbé téve a rakodó rámpa lehajtását kiés berakodáskor.

A Spartan maximális hasznos terhelése 11500kg, hatótávolsága 10000kg hasznos terheléssel 1852km, 6000kg teherrel pedig 4445km. A felszállási úthossza 30000kg felszálló tömeg esetén egy kicsit több mint 800m, míg 20000kg felszálló tömeg esetén ez az érték 400m-re csökken. A Spartan három perc alatt képes 10000 lábra (3030m-re) emelkedni és 27500 lábon (8180m-en) az utazósebessége 325 csomó (599km/h).

Ha egy 15 gépes flotta, gépenként 350 óra éves repülési idővel folyamatosan 926km-re szállítaná terhét, akkor egy év alatt a Spartanok által szállított rakomány 12490 tonna, a C.295-ösök által szállított 8530 tonna, míg az An-32-esek által szállított teher mennyisége 7740 tonna lenne.

A szállítási kapacitás szempontjából a Spartan egyik erőssége a széles és könnyen hozzáférhető raktere, amely 11,43m hosszú, 3,33m széles és 2,6m magas. Raklapok és "esetlen" terhek szempontjából a hasznos padlófelület 8,58m X 2,45m és 2,25m magas.

Így a C-27J a különféle rakományok széles választékát képes szállítani, beleértve három 463L raklapot (223cm X 274cm X 203cm), amelyek megegyeznek a C-130J-nél alkalmazottakkal. A lehetséges rakomány között szerepelhet az amerikai HMMWV terepjáró, az AML-90 páncélozott gépjármü valamint a C-130J egy Gyors Hajtómü Csere Készlete (egy komplett hajtómü gondolával) melyek közül ellenfelei egyiket sem képesek szállítani. A C-27J 62 katonát szállíthat 3334km távolságba, vagy 46 ejtőernyőst (személyenként 110kg-mal számolva) 2037km-re, míg Medevac bevetés esetén 36 hordágyat és 6 fő ápoló személyzetet ( összesen 5 tonna ) lehet elhelyezni a fedélzetén. Az olyan harcászati bevetéseken amikor félig előkészített felszállópályát (CBR4) vesznek igénybe és nagy túlterhelésü (3g) kitérő manővereket hajtanak végre a maximálisan megengedett hasznos terhelés értéke 8500kg. Ez igen közel áll a gép maximális hasznos terheléséhez amellyel a megengedett túlterhelés értéke 2,5g, bizonyítva a sárkány szilárdságát és robosztus kialakítását.

A C-27J-t más feladatok végrehajtására is át lehet alakítani mint például a tüzoltás. A 2200kg tömegü rendszer segítségével 6800kg tömegü tüzoltó folyadékot képes 926km távolságba juttatni. Kutató-mentő konfigurációban 370km-re a bázisától, 1000 lábon (303m-en) repülve, 2000kg hasznos terheléssel 9 és fél óráig képes járőrözni.

A gép berepülése és gyártása

A C-27J berepülése és légialkalmassági vizsgálata 1997-ben kezdődött, melynek során polgári légialkalmassági vizsgálatnak is alávetették R kategóriában. 1998-ban megkezdték a szoftverek továbbfejlesztését valamint a sorozatgyártás tervezését és a felkészülést a sorozatgyártásra.

Eddig három prototípus csatlakozott a berepülési programhoz. Az első az Alenia tulajdonában lévő I-CERX lajstromjelü (gyári száma 4043) G.222. 1998-ban kezdődtek azok a munkák melynek során átalakították a repülőgépet a legfontosabb próbákhoz, az új hajtómüvekkel végrehajtandó tesztekhez. Ennek végére az I-CERX megkapta új hajtómüveit (a kapcsolódó rendszerekkel) valamint az javított repülésvezérlő rendszert és a tesztprogram terveinek megfelelően 1999 szeptember 24-én végrehajtotta első repülését. A második prototípus, az I-FBAX (gy. sz. 4115), amely egy teljesen új repülőgép, az első valódi C-27J amely már rendelkezik az új futómüvekkel és az új avionikai rendszerekkel. Ez a gép 2000. Május 12-én repült először. A harmadik prototípust, az Olasz légierő korábbi gépét, az MM.62127 lajstromjelüt (gy. sz. 4033) főleg a katonai légialkalmassági vizsgálatoknál fogják használni az Olasz Légierőnél és majd vissza fog kerülni korábbi tulajdonosához. Ennek első repülése 2000. szeptember 8-án volt. A tervek szerint idén ősszel a repülőgép elkezdi a katonai légialkalmassági berepüléseit A polgári légialkalmassági vizsgálatot az Olasz Légügyi Hatóság folytatta le, ami 2000. június 19-én sikeresen befejeződött. A katonai légialkalmassági vizsgálatnak ez év végére kellene befejeződnie.

A repülőgép első vásárlójaként az Olasz Légierőnek egy sor további kívánsága volt gép rendszereit illetően, amelyek az Alenia szerint nem veszélyeztetik a C-27J eladási lehetőségeit. Az Olasz Légierő által nélkülözhetetlennek ítélt jellemzők között szerepel a légiutántölthetőség képessége, Head-up display alkalmazása, komplett önvédelmi rendszer beépítése (amely lokátor besugárzásjelző rendszerből, lézer besugárzásjelző rendszerből, rakéta közeledésére figyelmeztető rendszerből valamint infracsapda és dipolköteg szóró rendszerből áll) és tolóerő-automata alkalmazása.

Jelenleg a termelési rátát 18 repülőgép per évben határozták meg, de ez a szám szükség esetén növelhető. Már jóváhagyták az első tíz gépből álló sorozat gyártását. Az első öt törzs már a végső összeszerelés fázisában van az Alenia Pomigliano d'Arcoi gyárában és már folyik az első gép összeszerelése a casellei üzemben. Az Alenia és a Lockheed Martin 2003 közepére jósolja az első gép szállítását az első megrendelő részére.

A berepülések mellett, melyek 750 órát vettek igénybe, laboratóriumi próbákat is végeztek, hogy ellenőrizzék a rendszerek integrációját. Két tesztágy segítségével hajtották végre az avionika próbáit, egy szimulátorral végeztek el egy sor mérnöki vizsgálatot és egy teljes szélcsatorna vizsgálatot is elvégeztek.

A repülési tesztek elején főleg a kissebességü repülési és az átesési jellemzőket vizsgálták kiengedett fékszárnnyal. A múltban e tesztek során számos probléma merült fel a hat-légcsavartollú repülőgépek esetében köztük a C-130J-vel is. A C-27J esetében azonban, talán a nagy szárnyfesztávolság és a kéthajtómüves kialakítás kombinációjának köszönhetően, a problémák legcsekélyebb jele sem mutatkozott, így a pilóták és a müszakiak igen elégedettek voltak. A berepülőpilóták szerint a gép megőrizte a G.222. kiváló aerodinamikai tulajdonságait és kedvezően hatottak rá az erősebb hajtómüvek. A repülőgép stabilan viselkedett a repülési jelleggörbe teljes tartományában és a teljeskörü digitális hajtómüvezérlésnek (FADEC) köszönhetően a hajtómüvek simán reagáltak még a hirtelen HVK mozgásokra is.

A Spartan utazó magassága sokkal nagyobb, mint a G.222-é, ami alacsonyabb tüzelőanyagfogyasztást, nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé és így elkerülhető a jégképződés a repülés során. A gép utazósebessége szintén nagyobb és az új hajtómüveknek és légcsavaroknak köszönhetően jelentősen csökkent a vibráció valamint a zajszint.

Kiterjedt teszteket hajtottak végre jegesedés körülményei között, melyek során a C-27J végig kiválóan viselkedett.

Mindent egybevetve, mind müszaki, mind hadmüveleti, mind logisztikai szempontból úgy tünik, hogy a C-27J-nek nincs igazi ellenfele a közepes katonai szállítógépek területén. A Spartan kiváló váltótípust jelent azoknak az országoknak, amelyek jelenleg a C-130-ast üzemeltetik és egy olyan repülőgépet szeretnének, amely alig kevesebb rakományt képes alig kisebb távolságra hatékonyan elszállítani.

Csak az idő fogja tudni megmondani, hogy a Spartan meghódítja-e azokat a piacokat amelyeket a G.222-nek nem sikerült, de a C-27J többfeladatú képessége, csúcstechnológiájú rendszerei és kompatibilitása C-130J-vel komoly ellenféllé teszik a jövő harcászati szállítógép tenderein.

A repülőgép alapvető jellemzői:

Erőforrás: Két Rolls-Royce Allison AE2100-D2 légcsavaros gázturbina (3.460kW) Dowty R-391 hattollú kompozit légcsavarokkal

Teljesítmény adatok:

Max. utazó sebesség 602km/h

Csúcsmagasság 9.090m

Felszállási úthossz 410m

Kifutási úthossz 390m

Hatótávolság 10.000kg terheléssel 1.852km

Hatótávolság 6.000kg terheléssel 4.445km

Áttelepülési hatótávolság 5.926km

Tömeg adatok:

Max. felszálló 31.800kg

Max. leszálló 30.000kg

Max. terhelés 11.500kg

Geometriai adatok:

Szárnyfesztávolság 28,7m

Hossz 22,7m

Magasság 9,64m

Tehertér max. hossza 11,43m

Tehertér max. szélessége 3,33m

Tehertér max. magassága 2,6m

Rakomány 46-62 katona, 34-46 ejtőernyős, 36 hordágy + 6 fő ápoló, 6 + 1 HCU-12E raklap (1,4m X 2,24m), 3 HCU-6E raklap (2,75m X ,24m)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.