2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Focke Wulf Ta 183 sugárhajtású vadászrepülőgép tervezet

JETfly  |  2005-03-29 12:06:18

Németországban az első sugárhajtóművek megjelenése és sikeres kipróbálása rögtön felkeltette a repülőgépgyárak érdeklődését. A Focke Wulf cég tervező irodájában dolgozó Hans Multhopp mérnök vezetésével 1942 végén kezdték meg egy új vadászrepülőgép aerodinamikai tanulmányait.

Munkájuk során számos szerkezeti formát megvizsgáltak miközben több modell rajzait is elkészítették. Majd az addig összegyüjtött tapasztalatok felhasználásával 1944 végén, dr. Kurt Tank konstruktőr javaslata alapján a terv véglegesítését határozták el. Ezt a variánst terjesztették be végül a Reichsluftfahrtministerium (RLM) – azaz Birodalmi Légügyi Minisztériumba, éppen akkor, amikor végleg elvetették a Messerschmitt Me 262 felszerelését a fejlesztés alatt álló HeS 011A sugárhajtómüvel. Tank tervezete pedig pont erre a hajtómüre épült, amelytől az előzetes tervek alapján ígéretes teljesítmény adatokat vártak.Az Együléses sugárhajtású vadászrepülőgép HeS 011A hajtómüvel kezdetü részletes leírást 1945. februárjára fejezték be. Épp időben, ugyanis az Oberkommando der Luftwaffe (OKL) – azaz a Légierő Főparancsnoksága február 17-18-án helyzetértékelő értekezletet tartott az ellenséges vadászfölény kiegyenlítése céljából, ahol elfogadták Tank koncepcióját és annak sorozatgyártását. Az együléses, egyhajtómüves, nyilazott szárnyú, nagysebességü vadászbombázó modell már egyértelmüen a Luftwaffe második generációs repülőgépének tekinthető. Az első prototípus építési munkálatait 1945. március elején kezdték meg, ekkor kapta a repülőgép az RLM-től a végleges Focke Wulf Tank Ta 183 jelzést is.A Ta 183 V1 nagyon vékony szárnyai 40°-os, függőleges vezérsíkja pedig 60°-os szögben voltak hátranyilazva. Az egy főtartós szárnyakat a repülőgéptörzs középső részéhez rögzítették. A farok-részen lévő hatalmas T-vezérsíkra telepített V-állású vízszintes vezérsíkot szintén nagy méretüre tervezték. A repülőgéptörzset és a függőleges vezérsíkot acél és dúralumínium felhasználásával építették, míg a szárnyakat és a vízszintes farok-felületeket fából. A túlnyomásos pilótafülkét buborék alakú kabintetővel készítették, amelyik a pilóta számára minden irányba való kitünő kilátást biztosított.

A Focke Wulf Ta 183 egyik elkészült modellje, mellyel szélcsatorna kísérleteket végeztek. A felvételen jól látszik a fordított V-állású vízszintes vezérsík.

A repülőgépet először 4 db 15 mm-es, majd 4 db 20 mm-es, végül 2 db 30 mm-es gépágyúval tervezték, valamint a futómüvek közé süllyesztett bomba-rekeszben 1 db 500 kg-os, vagy 1 db 250 kg-os, vagy 5 db 50 kg-os, vagy 5 db 70 kg-os bombát lehetett volna elhelyezni. Ezen kívül a Ta 183-at alkalmassá tették a legújabb levegő-levegő rakéták, köztük a Ruhrstahl/Kramer X-4 hordozására is.A Ta 183 V1-V3 prototípusokhoz kényszerüségből utóbb mégis csak a Junkers Jumo 004B sugárhajtómüveket választották, mert az 1.300 kg tolóerejü axiálkompresszoros Heinkel HeS 011A még mindig nem készült el. Összesen 16 db kísérleti prototípus építéséről született döntés. A Ta 183 V4-től V14-ig sorszámozott 10 db repülőgép lett volna a nullszéria, végül pedig az utoljára hagyott V15 és V16 jelü példányokat statikus vizsgálatokra akarták felhasználni. A teljes méretü fából készült mintapéldányok közül – normál- és fordított V-állású vízszintes vezérsíkkal – csak 2 db épült meg, melyeket szélcsatorna kísérletekre használtak. Az ütemterv szerint az első repülés 1945 májusában vagy júniusában történt volna. Az első sorozatgyártott repülőgép befejezését pedig 1945 októberére tervezték! Emellett további altípusok rajzait is elkészítették A1, A2 és A3 jelzéssel. Így például az A3 felderítő széria RB 20/30 fényképezőgéppel lett volna rendszeresítve. A II. világháború utolsó hónapjaiban ezek a sokat ígérő tervek azonban már teljesen elvesztették realitásukat, megvalósításukra kilátás sem mutatkozott többé. Így a Ta 183 V1 prototípust sem sikerült befejezni, pedig építési munkálatai már elég előrehaladott állapotba jutottak.

Fantázia rajz egy Ta 183 bevetésről

Az előrenyomuló brit csapatok 1945. április 8-án foglalták el a Bad Eilsenben lévő Focke Wulf tervező hivatalt, azonban a Ta 183 irat-anyagait nem sikerült megszerezniük. Ugyanis a repülőgép értékes tervrajzait, szélcsatorna eredményeit és a modell mintapéldányait az illetékesek még időben Berlinbe menekítették és helyezték biztonságba. A szovjetek a főváros elfoglalásakor megtalálták, majd zsákmányként a MiG tervezőirodába szállították a teljes dokumentációt.A háború után a Ta 183 története tovább folytatódott, és a világ egyik legjelentősebb vadászának a MiG 15-nek az előfutára lett. 1946 márciusában a MiG tervezőirodában megkezdték 6 db prototípus építési munkálatait. Az első szovjet gyártmányú Ta 183 repülőgép 1947. július 2-án emelkedett levegőbe az angol Rolls-Royce „Nene” sugárhajtómüvel. A berepülések során jelentkező hibákat sorra kijavították. Végül elkészült a módosított változat, amely meghosszabbított törzset, hagyományos vezérsíkot és megerősített futómüvet kapott. A szárnyakra áttervezett automatikus orrsegédszárnyakat és határréteg stabilizátor-lemezeket szereltek fel. Az átalakított Ta 183 modell 1947. december 30-án repült először, majd amikor 1948 májusában megindult a sorozatgyártása, akkor kapta a végleges MiG-15 jelzést.A repülőgép-tervező Kurt Tank sorsa a háború után szintén kalandosan alakult. Ő ugyanis a Szovjetunió „vendégszeretete” helyett 1947-ben inkább Argentínába emigrált. Az Instituto Aerotecnico cégnél megépítette a javított Ta 183 felsőszárnyas változatát, amely később az IAe 33 jelzést, azaz Pulqui II nevet kapta. E repülőgép prototípusa 1950. június 27-én emelkedett először a levegőbe. Végül azonban összesen csak 6 db példányát fejezték be, mert 1954-ben váratlanul törölték a programot. Mindazonáltal közismert tény, hogy a Pulqui II az argentin légierő első sugárhajtású repülőgépe volt.

Az Argentínában készült felvételen a dr. Kurt Tank által tervezett Instituto Aerotecnico IAe 33 jelzésü Pulqui II egyik példánya látható.

A következő évtől Dr. Kurt Tank pályája már Ázsiában folytatódott, ugyanis a repülés területén tovább kamatoztathatta szakmai tehetségét az indiai kormány megbízásából. A híres konstruktőr csak élete vége felé tért vissza hazájába. 

A Focke Wulf Ta 183 tervezett müszaki adatai

Típus

Együléses sugárhajtású vadászrepülőgép

Hajtómü

1 db 899 kg tolóerejü Junkers Jumo 004B sugárhajtómü (V1 prototípus)

Méret adatok

Fesztávolság

10,00 m Hosszúság

9,20 m

Magasság

3,86 m Szárnyfelület

22,5 m2

Üres tömeg

2.980 kg Feltöltve

4.300 kg

Teljesítmény adatok

Max. sebesség 7.000 m-en

962 km/h

Csúcsmagasság

14.000 m Hatótávolság

990 km

Fegyverzet

4 db 30 mm-es MK 108 gépágyú és 500 kg bomba

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.