2017. 07. 23.
Lenke
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az amerikai haditengerészet kétfarkú kandúrja

JETfly  |  2003-07-08 14:15:00

Fotó:dr.Toperczer IstvánA hidegháborús tapasztalatokra támaszkodva az amerikai védelmi minisztérium tervbe vette jelenleg rendszerben álló vadászgépeinek, F-4 Phantom, F-8 Crusader leváltását. Elképzeléseiben olyan repülőgép szerepelt, amit mind a három fegyvernem az USAF, USN és U.S.Marines is használni tudja, mint elődjét a Phantomot.

A hidegháborús konfliktusok megoldására a Hughes egy nagy hatótávolságú, repülőgépről indítható rakétát, az AIM-54 Phoenix-et fejlesztette ki. A fő probléma, hogy nem volt olyan repülő, amely levegőbe emelhette volna.

A gondot egy új, speciálisan kifejlesztett taktikai vadászgép rendszerbe állítása oldaná meg. A törekvések ilyen irányban tolódtak el. Az USAF és az USN együtt olyan új géptípus kifejlesztésén dolgoztak, amellyel mindkettőjük céljait elérik.

"Taktikai vadászkísérletek" azaz TFX néven új projektet hoztak létre, amely eredményeként megszületett az F-111. Mindkét változatból (légierő és haditengerészet) elkészült egy-egy 1:1 arányú modell a teszteléshez. Az F-111B erős többfeladatú vadászgép, amely képes hordozni a Phoenix rakétát, azonban a haditengerészet számára nehéz a sárkányszerkezet, hogy anyahajó fedélzetéről üzemeltessék. További probléma merült fel az anyahajó fedélzetére történt fel és leszállási próbák során. Ekkor derült ki, hogy a pilótakabin kialakítása rossz kilátást biztosít leszálláskor. A tengerészet a típust elvetette, de ez nem befolyásolta az F-111-est, hogy sikeres vadászbombázóként szerepeljen a légierő kötelékében.

Fotó:dr.Toperczer István

A General Dynamics a TFX programban átadta az F-111B tengerészeti típusát a Grumman Aviationnak így a cég nagy tapasztalatot szerzett, hogy elkészítse a USN légi fölény vadászát. A cél olyan gép létrehozása, amely alkalmas a közeli légiharcokra és a flotta légterének biztosítására. A feladatra szerintük a G-303-as modell a legalkalmasabb.

A G-303 a légiharc fegyverzet széles skáláját hordozhatja. A rövid hatótávolságú Sidewindertől (2.5-12 mérföld) a közepes Sparrown (13 mérföld) keresztül a nagy hatótávolságú Phonexig ( 54 mérföld). Ezen felül M-61 Vulcan (1500 láb) gépágyújával is folytathat harcot a pilóta. Még sok problémát kellett megoldani a tervező csapatnak, de a fegyverzet széleskörü használatával, egy lépéssel közelebb kerültek a végső célhoz.

A repülés és a fegyverrendszer komplexitásából adódóan megmaradtak a Phantomnál bevált kétfős személyzetnél. A fegyverzet operátor a közel-légiharcban rendkívül hasznos. Kisegíti a pilótát. Egy buborék kabinnal látták el a kétfős személyzet fülkéit, ami nagyon jó kilátást biztosít. Az F-111 azt is bebizonyította, hogy a változtatható szárnyilazás milyen mozgékonyságot jelent a gépnek. Ilyen jellegü fejlesztések a korábbi típusoknál nem volt látható. A szárnyállását automatikusan vezérli egy fedélzeti számítógép, az optimális helyzetben tartja bármely manőver vagy sebességtartományban.

Fotó:dr.Toperczer IstvánAz újszerü sárkányszerkezetet a jó bevált hajtómüvel a TF-30-assal szerelték fel. Ezek a gázturbinák már jól ismertek voltak. A 303 modellbe ennek tovább fejlesztett változatát építették be. Ez a hajtómü jól összeillett a sárkányszerkezettel és jó esély volt, hogy az anyahajók fedélzetén is beváljon.

1970.12.21. készült el a prototípus, hogy e napon Kelvertonban felszálljon első próbarepülésre. Bob Smiles, Bill Miller, az első két pilóta, akik repülték a prototípus gépet, ami kilenc nap múlva, a második teszt repülés során megsemmisült. A katasztrófát a hidraulikus rendszer meghibásodása okozta.

A tervező csapat a kísérletek alatt felmerülő problémákat sikeresen megoldották. Munkájuk eredményeképpen megkezdődhetett az F-14A sorozatgyártása.

1972-ben megkezdődött a rendszerbe állítás. Októberben a VF-124-es kiképző század megkapta az első gépeket és megkezdte a VF-1 és VF-2 század legénységének kiképzését.

A két század 1974-ben a USS Enterprise repülőgép-hordozón állt szolgálatban. Ezt követően fokozatosan váltották le az öregedő Phantomokat és Crusadereket.

Fotó:dr.Toperczer István

A haditengerészeten kívül külföldi érdeklődés is érkezett a típusra.

Az iráni sah 79 darabot rendelt az IIAF (Imperial Iranian Air Force), az iráni légierő részére. A Grumman a BuNos 160299 - 160378 sorszámú F-14A-90/95-GR típusú gépeket szállította le Iránnak.

Jelenleg kevés gép üzemel már, mivel a sah bukása után az Egyesült Államok embargót rendelt el és így tartalék alkatrészek ellátása megszünt.

Fotó:dr.Toperczer IstvánA Tomcat szolgálati idejének nagy részében hajtómü problémákkal szenvedett. 1973-ban egy új erőmüvet a F401-P400 típust építették be. A vadászgép új neve az F-14B, amit

F-14A(Plus)-ra változtatták, amit 1991 májusáig gyártottak.

A Pratt&Whitney hajtómü több átdolgozása sem oldotta meg a problémát. A Grumman tervezői 1984-ben elhatározták, hogy a General Electric F110 típusú hajtómüvét építik be a Tomcatbe. A tesztek júliusban kezdődtek el.

Fotó:dr.Toperczer IstvánAz hajtómü mellett nagymértékben korszerüsítették a Hughes AWG-9 fegyverzet irányító, valamint az APG-71 lokátor rendszert. A repülőt F-14D Super Tomcat névre keresztelték.

A Tomcat néhány harci bevetése:

"Navy Two, Libya Zero"

1981 augusztus 19-én a USS.Nimitz kötelékébe tartozó E-2A Hawkeye két idegen vadászgépet észlelt, amit később líbiai Szu-22-esnek azonosítottak. Az irányítás azonnal riasztotta a VF-14 század két járőröző F-14A gépét. A líbiai gépek agresszív rakétatámadással üdvözölték a légtérbe érkezett kandúrokat. A két Tomcat támadó pozíciót vett fel és pár perces légicsata alatt kilötte a két Szu-22-est. A kötelékvezető így jelentette az eredményt az irányításnak: "Navy Two, Libya Zero"

F-14 kontra MiG-23

A folyamatosan fenn álló líbiai konfliktus kezelése nagy erőket igényelt az Egyesült Államoktól. 1989 január 14-én a USS. John F. Kennedy (CV-67) járőrözött Líbia partjainál.

Az F-14-esek radarjai Tobrukból felszálló két MiG-23 Floggert észleltek. Az orosz gyártású air-to-air, levegő-levegő rakétákkal támadó gépeket a Tomcatek felkészült legénysége Sparrow és Sidewinder rakétákkal semmisítette meg.

Az eredmény: "Navy Four, Libya Zero"

A Tomcatek részt vettek még Libanon fölötti légtér ellenőrzésben, az iraki-iráni háborúban, az Öböl és a jugoszláviai háborúban.

Az F-14-esek az amerikai haditengerészet tervei szerint 2010-ig szolgálatban maradnak. Ismét felmerül a probléma, mivel váltsák fel ezt a jól bevált vadászgépet. Az tervezett utódként felmerült az F/A-18 E/F Super Hornet illetve a rendszerbe állása után az F-35. A tervezett típus váltásig még több ezer órát töltenek a levegőben és közremüködnek a világ katonai konfliktusainak megoldásában a kétfarkú kandúrok. Repülőgép-hordozók segítségével a világ bármely pontján könnyen bevethetőek a Tomcatek, ha egy pilótát kérdeznek leszállás után mikor szeretne újra repülni gépével, a válasz: Anytime, Baby!

A repülőgép alapvető jellemzői:

Fesztávolság:

19.55m (kiterjesztett)

11.66 m (hátranyilazott)

Hosszúság:

19.1 m

Magasság:

4,88 m

Szerkezeti tömeg:

17,437 kg

Maximális tömeg:

32,326 kg

Hajtómü:

2 db Pratt & Whitney 9.480 kg tolóerejü TF-30-P-414A típusú gázturbinás sugárhajtómü

Fegyverzet:

1 db M61-A1 20mm Vulcan gépágyú, 6 db AIM-54 Phoenix vagy 6 db AIM-7 Sparrow rakéta és 2 db AIM-9 Sidewinder rakéta

Maximális sebesség:

2.470 km/h (2.3 Mach)

Hatótávolság:

3.200 km (póttankkal)

Személyzet

2 fő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-07 16:13:34
Jövő májustól nem kevesebb, mint heti hat közvetlen járatot indít Budapestről New Yorkba és Chicagóba a lengyel LOT légitársaság, ezzel hatéves szünet után ismét lesz közvetlen légi összeköttetés az Egyesült Államok és Magyarország között. A lengyel légitársaság mindkét nagyvárosba a világ egyik legkorszerűbb repülőgépével, az amerikai Boeing 787-es Dreamlinerrel teljesíti a járatokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.