2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az amerikai haditengerészet kétfarkú kandúrja

JETfly  |  2003-07-08 14:15:00

Fotó:dr.Toperczer IstvánA hidegháborús tapasztalatokra támaszkodva az amerikai védelmi minisztérium tervbe vette jelenleg rendszerben álló vadászgépeinek, F-4 Phantom, F-8 Crusader leváltását. Elképzeléseiben olyan repülőgép szerepelt, amit mind a három fegyvernem az USAF, USN és U.S.Marines is használni tudja, mint elődjét a Phantomot.

A hidegháborús konfliktusok megoldására a Hughes egy nagy hatótávolságú, repülőgépről indítható rakétát, az AIM-54 Phoenix-et fejlesztette ki. A fő probléma, hogy nem volt olyan repülő, amely levegőbe emelhette volna.

A gondot egy új, speciálisan kifejlesztett taktikai vadászgép rendszerbe állítása oldaná meg. A törekvések ilyen irányban tolódtak el. Az USAF és az USN együtt olyan új géptípus kifejlesztésén dolgoztak, amellyel mindkettőjük céljait elérik.

"Taktikai vadászkísérletek" azaz TFX néven új projektet hoztak létre, amely eredményeként megszületett az F-111. Mindkét változatból (légierő és haditengerészet) elkészült egy-egy 1:1 arányú modell a teszteléshez. Az F-111B erős többfeladatú vadászgép, amely képes hordozni a Phoenix rakétát, azonban a haditengerészet számára nehéz a sárkányszerkezet, hogy anyahajó fedélzetéről üzemeltessék. További probléma merült fel az anyahajó fedélzetére történt fel és leszállási próbák során. Ekkor derült ki, hogy a pilótakabin kialakítása rossz kilátást biztosít leszálláskor. A tengerészet a típust elvetette, de ez nem befolyásolta az F-111-est, hogy sikeres vadászbombázóként szerepeljen a légierő kötelékében.

Fotó:dr.Toperczer István

A General Dynamics a TFX programban átadta az F-111B tengerészeti típusát a Grumman Aviationnak így a cég nagy tapasztalatot szerzett, hogy elkészítse a USN légi fölény vadászát. A cél olyan gép létrehozása, amely alkalmas a közeli légiharcokra és a flotta légterének biztosítására. A feladatra szerintük a G-303-as modell a legalkalmasabb.

A G-303 a légiharc fegyverzet széles skáláját hordozhatja. A rövid hatótávolságú Sidewindertől (2.5-12 mérföld) a közepes Sparrown (13 mérföld) keresztül a nagy hatótávolságú Phonexig ( 54 mérföld). Ezen felül M-61 Vulcan (1500 láb) gépágyújával is folytathat harcot a pilóta. Még sok problémát kellett megoldani a tervező csapatnak, de a fegyverzet széleskörü használatával, egy lépéssel közelebb kerültek a végső célhoz.

A repülés és a fegyverrendszer komplexitásából adódóan megmaradtak a Phantomnál bevált kétfős személyzetnél. A fegyverzet operátor a közel-légiharcban rendkívül hasznos. Kisegíti a pilótát. Egy buborék kabinnal látták el a kétfős személyzet fülkéit, ami nagyon jó kilátást biztosít. Az F-111 azt is bebizonyította, hogy a változtatható szárnyilazás milyen mozgékonyságot jelent a gépnek. Ilyen jellegü fejlesztések a korábbi típusoknál nem volt látható. A szárnyállását automatikusan vezérli egy fedélzeti számítógép, az optimális helyzetben tartja bármely manőver vagy sebességtartományban.

Fotó:dr.Toperczer IstvánAz újszerü sárkányszerkezetet a jó bevált hajtómüvel a TF-30-assal szerelték fel. Ezek a gázturbinák már jól ismertek voltak. A 303 modellbe ennek tovább fejlesztett változatát építették be. Ez a hajtómü jól összeillett a sárkányszerkezettel és jó esély volt, hogy az anyahajók fedélzetén is beváljon.

1970.12.21. készült el a prototípus, hogy e napon Kelvertonban felszálljon első próbarepülésre. Bob Smiles, Bill Miller, az első két pilóta, akik repülték a prototípus gépet, ami kilenc nap múlva, a második teszt repülés során megsemmisült. A katasztrófát a hidraulikus rendszer meghibásodása okozta.

A tervező csapat a kísérletek alatt felmerülő problémákat sikeresen megoldották. Munkájuk eredményeképpen megkezdődhetett az F-14A sorozatgyártása.

1972-ben megkezdődött a rendszerbe állítás. Októberben a VF-124-es kiképző század megkapta az első gépeket és megkezdte a VF-1 és VF-2 század legénységének kiképzését.

A két század 1974-ben a USS Enterprise repülőgép-hordozón állt szolgálatban. Ezt követően fokozatosan váltották le az öregedő Phantomokat és Crusadereket.

Fotó:dr.Toperczer István

A haditengerészeten kívül külföldi érdeklődés is érkezett a típusra.

Az iráni sah 79 darabot rendelt az IIAF (Imperial Iranian Air Force), az iráni légierő részére. A Grumman a BuNos 160299 - 160378 sorszámú F-14A-90/95-GR típusú gépeket szállította le Iránnak.

Jelenleg kevés gép üzemel már, mivel a sah bukása után az Egyesült Államok embargót rendelt el és így tartalék alkatrészek ellátása megszünt.

Fotó:dr.Toperczer IstvánA Tomcat szolgálati idejének nagy részében hajtómü problémákkal szenvedett. 1973-ban egy új erőmüvet a F401-P400 típust építették be. A vadászgép új neve az F-14B, amit

F-14A(Plus)-ra változtatták, amit 1991 májusáig gyártottak.

A Pratt&Whitney hajtómü több átdolgozása sem oldotta meg a problémát. A Grumman tervezői 1984-ben elhatározták, hogy a General Electric F110 típusú hajtómüvét építik be a Tomcatbe. A tesztek júliusban kezdődtek el.

Fotó:dr.Toperczer IstvánAz hajtómü mellett nagymértékben korszerüsítették a Hughes AWG-9 fegyverzet irányító, valamint az APG-71 lokátor rendszert. A repülőt F-14D Super Tomcat névre keresztelték.

A Tomcat néhány harci bevetése:

"Navy Two, Libya Zero"

1981 augusztus 19-én a USS.Nimitz kötelékébe tartozó E-2A Hawkeye két idegen vadászgépet észlelt, amit később líbiai Szu-22-esnek azonosítottak. Az irányítás azonnal riasztotta a VF-14 század két járőröző F-14A gépét. A líbiai gépek agresszív rakétatámadással üdvözölték a légtérbe érkezett kandúrokat. A két Tomcat támadó pozíciót vett fel és pár perces légicsata alatt kilötte a két Szu-22-est. A kötelékvezető így jelentette az eredményt az irányításnak: "Navy Two, Libya Zero"

F-14 kontra MiG-23

A folyamatosan fenn álló líbiai konfliktus kezelése nagy erőket igényelt az Egyesült Államoktól. 1989 január 14-én a USS. John F. Kennedy (CV-67) járőrözött Líbia partjainál.

Az F-14-esek radarjai Tobrukból felszálló két MiG-23 Floggert észleltek. Az orosz gyártású air-to-air, levegő-levegő rakétákkal támadó gépeket a Tomcatek felkészült legénysége Sparrow és Sidewinder rakétákkal semmisítette meg.

Az eredmény: "Navy Four, Libya Zero"

A Tomcatek részt vettek még Libanon fölötti légtér ellenőrzésben, az iraki-iráni háborúban, az Öböl és a jugoszláviai háborúban.

Az F-14-esek az amerikai haditengerészet tervei szerint 2010-ig szolgálatban maradnak. Ismét felmerül a probléma, mivel váltsák fel ezt a jól bevált vadászgépet. Az tervezett utódként felmerült az F/A-18 E/F Super Hornet illetve a rendszerbe állása után az F-35. A tervezett típus váltásig még több ezer órát töltenek a levegőben és közremüködnek a világ katonai konfliktusainak megoldásában a kétfarkú kandúrok. Repülőgép-hordozók segítségével a világ bármely pontján könnyen bevethetőek a Tomcatek, ha egy pilótát kérdeznek leszállás után mikor szeretne újra repülni gépével, a válasz: Anytime, Baby!

A repülőgép alapvető jellemzői:

Fesztávolság:

19.55m (kiterjesztett)

11.66 m (hátranyilazott)

Hosszúság:

19.1 m

Magasság:

4,88 m

Szerkezeti tömeg:

17,437 kg

Maximális tömeg:

32,326 kg

Hajtómü:

2 db Pratt & Whitney 9.480 kg tolóerejü TF-30-P-414A típusú gázturbinás sugárhajtómü

Fegyverzet:

1 db M61-A1 20mm Vulcan gépágyú, 6 db AIM-54 Phoenix vagy 6 db AIM-7 Sparrow rakéta és 2 db AIM-9 Sidewinder rakéta

Maximális sebesség:

2.470 km/h (2.3 Mach)

Hatótávolság:

3.200 km (póttankkal)

Személyzet

2 fő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.