2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Visszatértek a Sólymok- búcsú a Kandúroktól

JETfly  |  2004-10-04 13:22:52

A Grumman F-14A Tomcat, vagyis „kandúr” nevű kétüléses vadászgépek harminc éven át játszottak főszerepet az amerikai flotta, a US Navy pilóta-elitjének képzésében. A típus - az első négy évet leszámítva - meghatározta a Kalifornia állambeli NAS Miramar haditengerészeti-légibázison 1968-ban létrehozott légi hadviselési továbbképző központ, közkeletűbb nevén a Top Gun életét.

Az 1986-ban bemutatott mozifilm hatására az iskola nevének hallatán az emberek még napjainkban is csak a Tomcatekre gondolnak. Pedig közben az idő eljárt a variaszárnyú harcosok felett és a kiképző központ életében is jelentős változások történtek. A miramari bázis a flotta és a tengerészgyalogság repülőerőit érintő átszervezések következtében utóbbi kezelésébe került és emiatt a Top Gun iskola 1996-ban a nevadai Fallonba költözött.

Ami a legendás géptípust illeti, a napvilágra került tervek szerint 2007-ben átfegyverzik az utolsó repülőgép-hordozón állomásozó Tomcat századot is. Az F-14-ek helyébe a Boeing F/A-18E/F Super Hornetek lépnek. Ennek megfelelően a NAS Fallon támaszponton az utolsó Tomcat legénység továbbképzése már egy esztendeje befejeződött. Az illetékesek úgy számolnak, hogy az évek során átképzett pilóták és fedélzeti fegyverrendszer-kezelők éppen elegendően vannak ahhoz, hogy a még aktív Tomcat-századok hajózói 2007-ig is elsőrangú kiképzésben részesüljenek a hordozókon.

 A bázison 1996-tól repülnek a kétfeladatú F/A-18A/B Hornetek. Kezdetben a különböző típusok elleni légi harc oktatásában kaptak szerepet és viselték függőleges vezérsíkjaikon a fekete villámot, a híressé vált, színes Top Gun jelvényt és a NSAWC betüket, ami a haditengerészeti csapásmérő és légi hadviselési központot jelenti.

Már az elnevezésből is kiderül, hogy a korábbi Top Gun képzés akkortól csupán egy részét alkotta a tananyagnak. A már említett típusváltás jól érződik a támaszpont 61 db-os gépállományán. Az F-14A Tomcatekből ma még 9 db szolgál, de számuk fokozatosan csökken. Míg kezdetben csupán egy századnyi volt a Hornetek aránya, addig napjainkra ez lett a főtípus. Az együlésesekből 28 db van, a kétülésesekből négy.

A továbbképzésen résztvevőknek a más típusok elleni légi harcot az oktatók Lockheed-Martin F-16A és B Fighting Falconokkal felszállva tanítják. A flottánál kilenc év elteltével újból megjelenő „vadászsólymokból” összesen 14 db-ot állítottak szolgálatba, ebből tíz az együlésesek száma.

A gépeket eredetileg a pakisztáni légierőnek szánták, mivel azonban az ország atomfegyverek előállításába kezdett, leszállításukra az amerikai törvényhozás tiltó rendelkezése miatt nem került sor. Az embargó alá vett gépek alapjában korai Block 15-ös variánsok voltak, de HUD kijelzőik már olyanok, mint amilyenek a korszerübb Block 25-ösökön találhatók.

A bázis repülőeszközeit egy Beech C-12-es futárgép és hét forgószárnyú egészíti ki. Utóbbiak Sikorsky SH-60 Seahawk változatok, melyeket elsődlegesen kutató-mentő feladatokra alkalmaznak. Fallonban állandó jelleggel 130 tiszti és 250 legénységi állományú hivatásos szolgál. Rajtuk kívül félezer polgári alkalmazott is dolgozik a támaszponton.

A pilótaképző kurzusok indításán túl a bázison történik a repülőgép-hordozók repülőezredeinek tengerre szállás előtti egyhónapos felkészítése. A féléves frontvonalbeli szolgálat megkezdése előtt egy-egy hordozóról alkalmanként 1500 fő hajózó, repülésirányító és földi kiszolgáló érkezik, hogy felfrissítse ismereteit. Ilyen „vendégeskedésre” évente fél tucatszor kerül sor. Mivel az ezredek gépeiket is hozzák, talán nem meglepő, hogy minden évben közel 130 millió liternyi üzemanyag fogy.

A támaszponton állomásozik még a hivatalosan a flotta tartalékos erőinek állományába tartozó VFC-13 jelzésü „agresszor” század, mely 1996-tól a Northrop F-5E és F Tiger II típussal repülve ellenséges gépeket szimulál.

Az NSAWC-től függetlenül müködő alakulat személyi állománya 36 tisztből és 33 fő legénységi állományú tengerészből áll. A „Saints”, vagyis a „szentek” 15 db egy- és két db kétüléses gépükkel évi 5000 felszállást teljesítenek. Nagy tapasztalatú repülőgép-vezetőik a különféle hadgyakorlatokon az amerikai csendes-óceáni flotta pilótáin kívül rendszeresen megmérkőznek a kanadai fegyveres erők vadászgépeiben ülőkkel is. Az NSAWC gépeinek festése igencsak különbözik a US Navy más alakulataiban szolgáló repülőeszközökön láthatótól.

A Tomcatek közt akad egy iráni festésü. A többi színeit, akárcsak a másik típusokét, a szürke és a kék árnyalataiból vagy a sárgáéból meg a barnáéból keverték ki. Utóbbi, sivatagi álcázó-színek érthetőek, mert a 26000 km2-nyi gyakorlóterület voltaképp ilyen jellegü.

A VFC-13 Tigerjei mindegyiktől eltérő színekben pompáznak, amivel „ellenséges” mivoltukat igyekeznek még jobban kiemelni. Napjainkban érkeznek meg hozzájuk a Hornetek, melyekkel egyre apadó számú F-5-ös gépparkjukat pótolják.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.