2017. 04. 23.
Béla
: 314 Ft   : 293 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Duxford édekességei II. – Polikarpov I-15bis a ’Chaika’

JETfly  |  2004-07-27 11:14:06

1933-ban Nikolay Polikarpov megalkotta az egyik legkiválóbb biplánt, melyet valaha harcba vetettek. A Polikarpov I-15 kiváló harci értékét a felső szárny kialakításának köszönhette, amely lehetővé tette, hogy egy 360 fokos fordulót 8 másodperc alatt tegyen meg. Megszületett a ’Chaika’, vagyis a ’Sirály’.

Becenevét a felső szárnyának alakjáról kapta, mely a sirályéhoz volt hasonlatos. Az első 59 példányt amerikai 630 lóerős Wright Cyclone motorokkal szerelték fel, de hamar kicserélték a szovjet gyártmányú M-22, majd M-25 csillagmotorokra, melyek jelentősen megnövelték a gép teljesítményét. Az I-15 pilótáknak két problémájuk volt a géppel. A szárnyak kialakítása nagyban csökkentette a látómezőt, megnehezítve a légtérfigyelést, és különösen a leszállást. Ezen kívül a gép nagy sebességnél labilissá vált, amely megnehezítette a támadást, és a fegyverekkel való célzást. A problémák miatt 1935-ben felkérték Nikolay Polikarpovot, hogy tervezzen egy új monoplánt, így született meg az I-16-os.

A Polikarpov I-15-ös azonban nem tünt el. 1936 októberében a Szovjetunió egy század I-15-öst küldött Spanyolországba, hogy támogassa a köztársaságiakat, ahol ez a fordulékony kis gép rendkívül hatékonyak bizonyult. A tapasztalatlan pilóták is nagyon hamar megtanultak repülni az I-15-össel, és a fel- leszállás sem okozott nehézséget vele. A kis vadász ádáz ellenfele lett Franko légierejének. Nem volt biplán, mely felvette volna vele a versenyt. A német Heinkel He-51-est mind sebességben, mind manőverezésben felülmúlta, az olasz Fiat Cr.32-est pedig könnyedén lehagyta szintben és emelkedésben is.  Egyik gép sem tudott előle sem szük fordulókkal, sem zuhanásban elmenekülni. A Chaikák uralmának csak a jóval modernebb Bf109B-k megjelenése vetett véget, bár ha fordulóharcra tudta kényszeríteni, akkor a messzernek sem volt esélye ellene. Hatékonyságát nagyban csökkentette, hogy nem látták el rádióval, így a levegőben a kötelék gépei nehezen tudtak együttmüködni.

A váratlan siker miatt a Vörös Hadsereg megújította a gyártási szerződést az I-15-ösre, és így a gépet néhány módosítással továbbra is gyártották. Elhagyták a szárnyak sirály alakját, az új M-25-ös 750 lóerős motort építették be, és új kipufogó rendszerrel látták el. Így született meg az I-15bis, nevében a bis kifejezés a második variánst jelöli. 1938-ban 1104db. I-15bis-t gyártottak, így ez lett a korszak legnagyobb sorozatban készült szovjet vadászgépe. 1939-ben, mielőtt a gyártási szerződés lejárt volna és megkezdődött az I-153-as gyártása, még további 1304db bis-t készítettek. Az utolsó 27 gép már a 900 lóerős M-62-es motorral felszerelve gurult le a gyártósorról.

A Szovjet légierő pilótái rajongtak az I-15bis-ért, mivel a korábbi variáns hibái már nem jellemezték, a gép rendkívül stabil volt, és kiválóan teljesített légiharcban. 1941-ben a háború kitörésekor, még rengeteg I-15bis járőrözött a Szovjetunió határai felett. Vadász szerepkörben azonban eddigre elavult. Nem vehette fel a versenyt a német Bf109E és F gépekkel. A magyar vadászok is sokat harcoltak a típus ellen, mely bár méltó ellenfele volt Cr.42-eseinknek, számos győzelmet arattak felette a Kör Ász század pilótái. A háború idején azonban már elsősorban csak tüzérségi megfigyelő, éjszakai csapásmérő, és part menti tengeralattjáró-elhárító szerepben használták.  Lassan felváltották, a modernebb Míg-3, LaGG-3 és Yak-1 típusokra. Ahogy az új gépek megérkeztek, számos I-15bis maradt a reptereken és tároló hangárokban. A hosszú szolgálati évek alatt, az I-15bis-ek harcoltak Spanyolországban, Mongóliában, Finnországban, Oroszországban, de még 1945-ben a Japán hadjárat idején is.

 

Müszaki Adatok:

Fesztáv:

10,25 m

Hossz:

6.27 m Magasság:

2 m

Max. felszálló tömeg:

1700 kg Teljesítmény:

1db Svecov M-25 csillagmotor, 715 LE

Szárnyfelület:

21.92 m2 Felületi terhelés:

64,65 kg/m2

Fajlagos teljesítmény:

0,5 LE/kg Csúcssebesség:

350km/h

Szolgálati csúcsmagasság:

9500m Hatótávolság:

725 km

Fegyverzet:

 4db 7,62 mm-es PV-1géppuska + 6db 57mm-es föld-levegő rakéta

Az I-15bis Duxfordban

A Duxfordban repült I-15bis a Virginiai Fighter Factory tulajdona. A gép roncsait Észak-Oroszországban találták meg, és 2001-re újították fel. Jelenleg ez az egyetlen I-15bis az egész világon. Már az első tesztrepülés óriási sikert hozott. A pilóta nem győzte dicsérni a gépet stabilitásáért, könnyü irányíthatóságáért és kiváló fordulékonyságáért.

Számomra óriási meglepetés volt  Chakia. Nem vártam, hogy egy ilyen különleges és ritka géppel találkozom majd a duxfordi betonon. A gépet csodálatosan felújították, nagyszerü látványt nyújtott. Apró alakja meghúzódott a Spitfire-ök és Mustángok árnyékában. Azonban már a motorindításkor lehetett érezni, hogy a kis Chaika odaver majd a nagyoknak. Az M-25-ös csillagmotor hangja túltett bármelyik Rolls-Royce-én, a kis gép zakatolva, vastag füstöt okádva feszült neki a felszállásnak.  Megdöbbentő volt, hogy milyen jól emelkedik, egy-két perc alatt elérte az 1000m-es magasságot. A bemutató során a pilóta természetesen a gép manőverezőképességét mutatta be. A nagy monoplánok után, mintha egyhelyben fordult volna meg a kis Chaika. Bukfencezett, hancúrozott a levegőben, elképesztő szük fordulókat mutatott be. Kétségtelen, hogy Duxfordban a leglátványosabb repülést mutatta be a biplánok között.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
2017-04-10 14:15:34
Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!
2017. 04. 18., 12:07
Együttműködési megállapodást írt alá április 13-án az európai Airbus Helicopters gyár és a románi IAR Brasov repülőgépgyár.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy nemzet, intézmény, szervezet vagy éppen katonai alakulat életében nagy jelentőséggel bírnak a jeles évfordulók.