2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen újabb mérföldkőhöz érkezett a Meteor-rakéta történetében

JETfly  |  2004-04-27 11:24:37

A Meteor horizonton túli levegő-levegő rakéta (BVRAAM) program újabb mérföldkövéhez érkezett ma a svédországi Linköpingben. Az MBDA és Meteor-partnere, a SAAB egy JAS 39 Gripen harci repülőgéppel végezte egy mértanilag tipikusnak nevezhető Meteor-rakéta kipróbálását. A kísérlet teljes sikernek bizonyult, valamennyi kitűzött célt sikerült elérni.

A kísérlet, amely a Meteor-rakéta, a Gripen Multi Missile Launcher (MML; több rakéta kilövésére alkalmas eszköz), valamint a repülőgép közötti mechanikai csatlakozások kompatibilitását bizonyította, kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen a Gripen-ről indítják az első levegőirányítású rakéta éles kilövését, amelyre várhatóan 2005. tavaszán kerül sor a svédországi Vidsel térségben.     Annak köszönhetően, hogy az Egyesült Királyság védelmi eszközök beszerzéséért felelős hivatala (DPA; Defence Procurement Agency) 2002. decemberében jóváhagyta a Meteorokra szóló szerződést Nagy-Britannia és öt másik Meteor partnerország megbízásából, az MBDA felgyorsította a programot. A nagy-britanniai Warton-ban található BAE System tesztközpontjában, illetve a franciaországi Modane-ban nemrég fejeződtek be az aerodinamikai szél-alagútban végzett kipróbálások. A kísérletek során sikeresen tesztelték a rakéta újszerü levegőbeszívását annak torlósugár-hajtómüvébe, és ellenőrizték dinamikus töltésének számítógépes modellezését és a rakéta aerodinamikus jellemzőit. A Meteor beállításai megfelelőnek bizonyultak az első levegőben történő kipróbáláshoz.     Ezek előtt azonban teljes körü éles, különböző becsapódási szögekből és szárnybillentések közepette történő kilövésen kell keresztülmennie a Meteornak a Mondane-i szárazföldi tesztközpontban. Erre 2005 elején kerül sor, jelenleg zajlik a terület előkészítése.     A Meteor-program jelentős állomását, illetve az MBDA által elért előrehaladást értékelve, Guy Griffiths, az MBDA vezető operatív tisztje a következőket mondta el: A program körülbelül 15 hónapja fut, és a szerződésben rögzített valamennyi szállítás megtörtént. Mára ez mintegy 200 szállítást jelent, ami több mint egy szállítás két munkanaponként a vevők egyike számára. A siker nagyban a Meteor-csapat és a hat vevő-nemzet érdekeit képviselő összevont nemzetközi projekt iroda (International Joint Project Office) között megvalósuló hatékony együttmüködésnek és igen nyitott munkakapcsolatnak tulajdonítható.     Marwan Lahoud, az MBDA vezérigazgatója elmondta: A legújabb mérföldkő és a program sikere is bizonyítja, hogy az MBDA elkötelezett abban a tekintetben, hogy vezető fegyverrendszer-szállítóvá váljon. Bizonyítja továbbá, hogy a vállalat fővállalkozóként képes egy nagyjelentőségü, több nemzet részvételével megvalósuló program vezetésére, és együttmüködésre a világ nagy harci repülőgép-gyártóival.     Az MBDA jelenleg integrációs szerződéseken dolgozik a Meteor-rakétákhoz hordozó-repülőgépeket gyártó Eurofighter, Dassault Aviation és Saab Aerosystems vállalatokkal. A repülőgép-integrációs programok a Meteor-rakéta fejlesztésével párhuzamosan zajlanak majd, lehetővé téve a hat partner-nemzet számára a szakmai részvételének optimalizálását.     A Meteor-szerződés előreláthatólag 2010 végén jár le, a Gripen-nel és az Eurofighter Typhoon-nal folytatott fejlesztés-irányított kilövéseket követően.

A svédországi Linköpingben teszteli a Saab a Gripen-repülőgépeket.     A Mondane-i tesztközpontot az ONERA (Office National d,Etudes et de Recherches Aérospatiales), a francia nemzeti ürhajózási kutatóbázis tartja fenn.     A fix összegre szóló, 12 milliárd font (1,86 milliárd euró) értékü Meteor-szerződés aláírására 2002. decemberében került sor Nagy-Britanniában, az Abbey Woods, Bristol-ban levő védelmi eszközök beszerzéséért felelős hivatalban (DPA; Defence Procurement Agency). A szerződést a DPA írta alá Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország, valamint az Egyesült Királyság kormányainak nevében.     Németország, Olaszország, Spanyolország és Nagy Britannia közösen a Meteor-t választotta nagy hatótávolságú, levegő-levegő rakétaként az Eurofighter Typhoon (brit), a Rafale (francia) és a Gripen (svéd) harci repülőgépek számára. A Meteor torlósugár-hajtómü technológiája és fejlett keresőfejének köszönhetően, az említett repülőgépek a legfejlettebb fegyverrendszer hordozóivá válnak, és képesek lesznek minden levegő-levegő fenyegetéssel felvenni a harcot.     A Meteor igen jól manőverezhető, gyors, horizonton túli (BVR; Beyond Visual Range) fegyverrendszer. A rakéta irányítását egy az MBDA Aster és Mica rakétaprogramjának továbbfejlesztett technológiáján alapuló aktív radar keresőfej biztosítja. A rakéta a kilövést végző repülőgépről semmisíti meg a célpontokat, éjjel-nappal bevethető, időjárási viszonyoktól függetlenül, erős elektronikai hadviselés közepette is.     A torlósugaras meghajtásnak köszönhetően a rakéta igen nagy és fenntartható sebesség elérésére képes. Ennek következtében a fegyver kellő energiával rendelkezik a gyors és manőverező célpontok megsemmisítésére, extrém távolságokból. A Meteor mind közelségi, mind pedig becsapódási gyújtóval rendelkezik, amely a repeszbomba robbanófejjel kombinálva a célpont tökéletes megsemmisítését eredményezi.     A Meteor kinematikai és nagyfokú megsemmisítési ( ölési ) valószínüsége eddig nem látott harcászati teljesítményt és pilóta-túlélést biztosít, még a legkomolyabb fenyegetettség esetén is.     A Meteor-t úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen a jelenlegi és jövőbeli rakéta-kilövőkkel, és egyszerüen integrálható legyen valamennyi jelenlegi és jövőbeli harci repülőgépbe.     A több mint 2 milliárd eurót meghaladó éves bevétellel, a több mint 14 milliárd eurós könyvelt megrendelés-állománnyal, és a világszinten több mint 70 vevőt számláló MBDA a világ vezető globális rakétarendszer gyártója. Az MBDA jelenleg 45 müködő rakétarendszerrel és védelmi programmal rendelkezik, és bizonyította alkalmasságát egy nagy multinacionális projekt vezetésére is.    Az MBDA tulajdonosai a következők: BAE SYSTEMS (37.5 százalék), EADS (37.5 százalék) és FINMECCANICA (25 százalék).

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.