2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A továbbfejlesztett F-16 Block 50/52

JETfly  |  2004. 02. 25., 11:31

A folyamatos fejlesztés és az elérhető ár kulcsfontosságúak az F-16-os népszerűségének fenntartásához a vadászrepülőgépek világpiacán. Az elmúlt három évtized során rendszer és szoftver modernizációkkal, valamint új fegyverek integrálásával rendszeresen kapott új képességeket a Fighting Falcon. Emellett az összes negyedikgenerációs harci repülőgép közül az F-16-os dicsekedhet a legalacsonyabb teljes fenntartási költséggel, ami magában foglalja a fejlesztés, a beszerzés, az üzemeltetés, az üzembentartás és a továbbfejlesztés költségeit. Az F-16-os legújabb változata ezeknek a tradícióknak megfelelően készült.

A legújabb Fighting Falconok már az F-16 Advanced (továbbfejlesztett) Block 50/52 márka címkével gördülnek le a Lockheed Martin fort worthi szerelősoráról. A típus e változata képviseli a legjelentősebb konfigurációs változást a program történetében, és ezt a „hőstettet” rekordidő alatt sikerült véghezvinni. Megnövelt üzemanyag kapacitás és harci terhelés, új, vagy továbbfejlesztett avionika és szenzorok, színes kijelzők javított pilóta-jármü interfészekkel a fülkében, és még további fontos fejlesztések teszik ezt a repülőgépet a napjainkig gyártott „legképesebb” F-16-ossá. (Az Amerikai Légierő azon F-16 Block 40/42 és Block 50/52-esei, amelyek átesnek a CCIP modernizációs programon szintén rendelkeznek e képességek némelyikével.)Eddig hat ország rendelte meg a továbbfejlesztett F-16 Block 50/52 típust, vadászrepülő erőiknek modernizálására. Ezek mindegyik változata egy kicsit ország specifikus, és a megrendelők némelyike saját jelölést is választott a gépei számára. Például a vezető megrendelő, a Görög Légierő a Block 52 + névvel rendszeresíti saját változatát. A megrendelt hatvan repülőgép első hat példányát tavaly májusban szállították Görögországba. Izrael F-16I megkülönböztető jelöléssel látta el továbbfejlesztett Block 52-eseit, és a Soufa becenevet adta neki, amelynek héber jelentése vihar. Mind a 102 F-16I kétüléses változat lesz, melyek szállítása már megkezdődött.A továbbfejlesztett F-16 Block 50/52-eseket nehéz megkülönböztetni a korábbi változatoktól, mivel a különbségek elsősorban belül találhatók. A következőkben kategorizálva tekintjük át a legjelentősebb változásokat.

Illeszkedő tüzelőanyag póttartályok (CFT)

A legfeltünőbb külső jellemzője a továbbfejlesztett Block 50/52-esnek, ha fel van szerelve, a törzs felső részén rögzített illeszkedő póttartályok. Az összes legújabb változatú F-16-os rendelkezik a CFT-k hordozásához szükséges szerkezeti megerősítéssel, cső-, és elektromos vezetékrendszerrel. A tartályokban további 1700 liter további JP-5/8 típusú tüzelőanyag tölthető. Az extra tüzelőanyag növeli a hatótávolságot, a járőrözési és a célkörzetben tölthető időt, valamint csökkenti a légiutántöltés szükségességét. A hatótávolság 20-40%-kal növekedhet a harci konfigurációtól és a bevetés profiljától függően. A szárnyalatti póttartályok helyett alkalmazott CFT-k felszabadítják a belső szárnyalatti tartókat, így megduplázható az elsődleges levegő-föld fegyverzet. A tartályoknak alig érezhető a hatása az F-16-os kormányozhatóságára, repülési korlátozásaira és keresztmetszetére. Sőt mi több, nem zavarják a napi ellenőrzési, valamint kiszolgálási munkákat, és a szerelőnyílások hozzáférhetőségére gyakorolt hatása is minimális. A két tartályt egy kis személyzet egy csörlő segítségével két óra alatt képes leszerelni.

A 2250 literes szárnyalatti tüzelőanyag póttartályok

A továbbfejlesztett F-16 Block 50/52-es változatok számára engedélyezett a 2250 literes szárnyalatti póttartályok hordozása. Ezek a tartályok mintegy 30%-kal növelik a hatótávolságot, vagy a célkörzetben tölthető időt, szemben a szabvány 1400 literes póttartályokkal. A 2250 literes póttartályokat ugyanarra a nem leoldható tartókra lehet függeszteni, mint az 1400 litereseket.

Futómüvek

A továbbfejlesztett F-16 Block 50/52-es változatok nagy terhelést elviselő futómüvekkel rendelkeznek, melyek biztosítják a 23500kg-os maximális felszálló tömeget.

A fedélzeti lokátor

A legjelentősebb változtatás a repülőgépen a Northrop Grumman APG-68(V)9 típusú több üzemmódú fedélzeti lokátor beépítése, amely az egyik legfejlettebb napjainkban alkalmazott lokátor. Az eszköz több mint ötször gyorsabb jelfeldolgozó képességgel és tízszer nagyobb memóriával rendelkezik mint a korábbi APG-68(V)7/8 típusú lokátor. Az új processzorok még jelentősebb továbbfejleszhetőségi potenciállal rendelkeznek.A nagyfelbontású szintetikus apertúrájú üzemmód lehetővé teszi, hogy a pilóta már jelentős távolságról meghatározhassa és azonosíthassa a földi célpontokat. Az inerciális rendszerrel támogatott fegyverzet tekintetében, mint például a GBU-31 JDAM, az AGM-154 JSOW és a CBU-103/104/105 WCMD, az F-16-os jelentős képesség birtokába jutott, mely nagy távolságból végrehajtott, mindenidős precíziós csapásmérést tesz lehetővé. A lokátor berendezései között megtalálható egy inerciális mérő egység, amely javítja a dinamikus követési teljesítményt, és befogáskor automatikusan elektronikus úton leszükíti a lokátor látószögét, növelve ezzel a pontosságot és szükségtelenné téve az időpazarló mechanikus célzást.A levegő-levegő képességek terén elért előrelépések között szerepel a hatótávolság 30%-os növekedése és a funkcionális, valamint követési jellemzők javulása a különböző üzemmódokon.A lokátor megbízhatósága közel 50%-kal nőt, megközelítve ezzel a 400 órás meghibásodások közti közepes időt. Az „off-the-shelf” technológiának köszönhetően várhatóan jelentősen javulni fog az alkatrészellátás. Az „off-the-shelf” technológia alkalmazása megoldja a jelenlegi alkatrészellátási és ár problémákat, valamint még olcsóbbá teszi a technológiai újítások bevezetését.

APG-68(V)9 típusú lokátor

Célmeghatározó rendszer

A továbbfejlesztett F-16 Block 50/52-es a legújabb generációs célmeghatározó rendszereket alkalmazhatja, mint például a Lockheed Martin Sniper XR/Pantera célzó konténer, amit a szívócsatorna jobboldali szenzor tartójára lehet függeszteni. A lézervezérlésü bombákat illetően a konténer nagy magasságból végrehajtható precíziós csapásmérést biztosít éjjel és nappal egyaránt. Egyéb alkalmazás során a célmeghatározó rendszert használhatják számos irányított fegyver célzásához keresőként és rejtett légi célelfogásokhoz is.

 

Navigációs és felderítő konténerek

A navigációs konténert, mint például a LANTRIN/Pathfindert a szívócsatorna alatti, baloldali szenzor tartóra lehet függeszteni. A repülőgép a felderítő konténerek széles választékát hordozhatja a törzsalatti függesztési ponton.

A pilótafülke

A továbbfejlesztett Block 50/52-es fülkéjében megtalálható a sisakra szerelt célzókészülék, a színes többfunkciós kijelzők és a hozzájuk tartozó adatrögzítő, a nagy kapacitású adatátviteli eszközök, és a fülke világítása, valamint a külső helyzetjelző fények kompatíbilisak az éjjellátó szemüvegekkel.Az alkalmazandó sisakcélzó rendszerek között választani lehet. Ezek a rendszerek lehetővé teszik a pilóta számára, hogy a kiválasztott szenzort, vagy fegyvert a látóvonala segítségével irányítsa, vagy segít számára a már megjelölt célpontot megtalálnia. A sisak kijelzők emellett lényeges repülési és célpont információkat is biztosítanak a pilóta számára, hasonlóan a HUD-hoz, de bármilyen irányban, amerre a pilóta csak néz.

 

Elektronikai rekesz a gerincen

Az összes kétüléses továbbfejlesztett Block 50/52-es változat rendelkezik egy megkülönböztető elektronikai rekesszel a repülőgép gerinc részén, ami lehetővé teszi, hogy ezekben a repülőgépekben is elhelyezhető legyen az összes berendezés, ami az együléses változatban is megtalálható, valamint néhány speciális bevetésre szánt eszköz, és további infracsapda/dipolköteg szóró berendezés is. A hátsó fülke egy egyszerü kapcsoló átkapcsolásával átalakítható a fegyverzet operátor, vagy az oktató pilóta munkahelyévé.

Kommunikáció, navigáció és célpont azonosítás

A rádió kommunikációs és navigációs rendszerek esetében egy sor opció választható, melyek között UHF, VHF AM/FM, HF és müholdas kommunikációs eszközök, TACAN, VOR/DME/ILS rádió-navigációs és müszeres leszállító rendszerek szerepelnek.A lézergyürüs giroszkópos inerciális navigációs berendezésből és GPS-ből álló integrált precíziós navigációs rendszer, valamint a digitális terepkövető rendszer standard felszerelés.Adatátviteli rendszerekből is több közül lehet választani, melyek között szerepel a NATO standard Link 16, továbbá egy az UHF/VHF rádiókhoz kapcsolódó adat modem is. A Link 16 nagymennyiségü adat biztonságos és zavarvédett cseréjét teszi lehetővé egy több csomópontú hálózaton keresztül.A mostanában gyártott összes F-16-osnál szabvány felszerelés a kombinált barát-ellenség kérdező/válaszadó berendezés, ami a maximális hatótávolságról történő lokátor vezérlésü légiharc rakétaindítás érdekében önálló célazonosítást tesz lehetővé.

A központi elektronika és komputer

A továbbfejlesztett Block 50/52-es két különböző központi elektronikai hardver és szoftver architektúrával rendelhető. Néhány repülőgép moduláris bevetési számítógéppel készül, míg más megrendelők a legújabb generációs avionikai számítógéppel rendelik meg gépeiket. Ezek a komputerek a megnövelt jelfeldolgozó sebesség és memória kapacitás terén elért vívmányokat hasznosítják. Ezek már az „off-the-shelf” technológiával készültek, ami javítja a kiszolgálás hátterét, egyszerüsíti és olcsóbbá teszi a jövőbeni továbbfejlesztést. Néhány változat esetében nagy sebességü száloptikás adatbuszokat alkalmaznak, ami nagy növekedési potenciállal rendelkezik az adatátvitel területén.

Zavaró berendezések

Az összes továbbfejlesztett Block 50/52-es változat modern beépített elektronikai zavaró rendszerekkel rendelkezik. A görög repülőgépek a Fejlett Integrált Önvédelmi Berendezéssel rendelkeznek, ami a Northrop Grumman ALR-93 besugárzásjelző és elektronikai hadviselés vezérlőből, a Raytheon ALQ-187 RF zavaró berendezésből, valamint a BAE Systems ALE-47 infracsapda és dipólköteg szóró berendezésből áll. Az izraeli repülőgépekbe az Elisra által gyártott elektronikai hadviselési készletet építik be. A többi megrendelő legtöbbjének repülőgépeibe az ITT Fejlett Beépített Védelmi Elektronikai Hadviselési Rendszerét építik be. Ez integrált elektronikai zavarást biztosít, figyelmeztet az ellenséges lokátor általi besugárzásra, és automatikusan végrehajtja az infracsapdák és dipólkötegek kiszórását, ezzel a fenyegetések széles skálája ellen biztosítva védelmet. A külső konténer helyett a belső térben elhelyezett berendezések csökkentik a légellenállást, az antennák körkörösen teljes lefedettséget biztosítanak és felszabadítanak egy tartót más külső függesztmény számára.

Hajtómü

A továbbfejlesztett Block 50/52-es repülőgép egységes hajtómütérrel rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy a megrendelők választhassanak a 130kN tolóerejü hajtómüvek között. A Block 50-es erőforrása a General Electric F110-GE-129, melyhez a Moduláris Egységes Beömlőnyíláson, vagy közismerten a nagytorkon keresztül jut a levegő. A Block 52-es erőforrása a Pratt & Whitney F-100-PW-229-es, amit a Normál Ütköztetéses Szívócsatorna, vagy kistorok lát el levegővel.

 

Fedélzeti Oxigén Előállító rendszer (OBOGS)

Az OBOGS rendszerrel váltották le a korábbi változatok folyékony oxigén rendszerét, ami a pilóta számára biztosítja a belélegezhető egészségügyi oxigént. A rendszer javítja a repülőgép karbantarthatóságát, fokozza a biztonságot és egyszerüsíti az idegen bázisokról történő üzemelést.

Egyéb beépíthető berendezések

A korábban említett alternatívák mellett, az F-16-os megrendelők még kérhetnek fékernyő rendszert a repülőgépükhöz, választhatnak a különböző festési sémák, valamint a világ legváltozatosabb légi fegyverzete között. (A repülőgép több, mint 100 féle eszközt hordozhat, mintegy ötezer féle konfigurációban.) A továbbfejlesztett Block 50/52-es képes az amerikai GPS vezérlésü precíziós fegyvercsalád és számos széles látószögü légiharc rakéta, mint például az AIM-9X Sidewinder, az IRIS-T és a Python-IV, hordozására.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin