2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csoportterápia

JETfly  |  2003-12-05 10:41:00

Az F-35 Joint Strike Fighter fejlesztésében jelentős ipari részvétellel rendelkező több partnerország is egyesíti erőit, hogy megpróbáljanak nagyobb befolyással lenni a programra.

Még ebben az évben aláírásra kerül az a háromoldalú egyetértési nyilatkozat, amely Kanada, Dánia és Norvégia között jön létre, míg a Kanada és Ausztrália közötti szövetség már létre is jött. A születő szövetségesek azt tervezik, hogy a következő években több milliárd dollárral vesznek részt a fejlesztésben.

November 4-én kanadai, dán és norvég szakértők találkoztak Oszlóban, hogy egyeztessék az ipari együttmüködésről szóló terveiket. Másnap ezt követte a JSF ipari találkozó, amin Tom Burbage, a Lockheed Martin JSF programigazgatója is részt vett.

A JSF programban való kiterjedt ipari részvétel továbbra is élő politikai ügy számos résztvevő számára, mivel minden egyes kormány azon mesterkedik, hogy erősebb pozíciót vívjanak ki maguknak. Például a novemberi Bush-Blair csúcstalálkozón Nagy-Britannia a programban betöltött szerepét érintő kérdések is a megvitatott témák közé kerültek.

Norvég politikai szakértők szerint a JSF ipari együttmüködés továbbra is igen érzékeny téma az országukban. A JSF megbeszélésen néhány norvég ipari vezető körében nőtt az aggodalom az eddig elért csekély eredmény miatt, állítják a szakértők.

November 17-én a Norvég Gépipari Szövetség levelet írt a parlament honvédelmi bizottságának a JSF-ről, amelyben azt állítják, hogy „Az ipari fejlesztési program során elért eredmények nem felelnek meg a norvég gyártók elvárásainak.”

Norvégia „hármasszintü” partnerként vesz részt a JSF rendszerfejlesztési és demonstrációs szakaszában, de ő is, mint a legtöbb résztvevő, már elkötelezte magát a repülőgép beszerzése mellett. A JSF vetélytársai, akik részei az Eurofighter konzorciumnak továbbra is próbálják a Typhoont ráerőltetni Norvégiára, megpróbálva kihasználni a JSF ipari együttmüködés gyengeségét.

„Azért csatlakoztunk az egyetértési nyilatkozathoz, hogy kicserélve az ipari információkat jobban segíthessük az ipart, ami segíti a JSF fejlesztésével kapcsolatos munkákat,” mondja Michael Slack, a Kanadai Védelmi Minisztérium európai ügyekért felelős igazgatója és a JSF projekt menedzsere. Slack úr is részt vett az Oszlóban rendezett JSF találkozón.

Az egyezmény számos kormányszintü jóváhagyást is tartalmaz az ipari együttmüködésre vonatkozólag. Slack fenntartja, hogy az egyezmény nem az Egyesült Államok kormányával és a JSF program fővállalkozójával, a Lockheed Martinnal szembeni taktikázás, hogy munkát szerezzenek saját vállalataiknak. A cél az, hogy lehetővé tegyék az ipar számára a legjobb érték együttes létrehozását, más szóval a technikai megoldások és ár legjobb elegyének megteremtését. Emellett a kormányok a további szerződések lehetőségeinek felderítésével segíteni fogják alvállalkozóikat.

Ez a lépés azonban a partnerek elégedetlenségét tükrözi a vállalataik által elnyerhető szerződések számát illetően, annak ellenére, hogy minden egyes résztvevő kormány több millió dollárral járul hozzá a JSF programhoz. Emellett a négy ország több mint 200 F-35-ös potenciális vásárlója is.

Az egyezség mögött több van, mint egyszerü technológia megosztás. Kanada jó lehetőségekkel rendelkezik a Pentagon katonai piacán, amit most a többi ország cégei kihasználhatnak. Sőt, „az egyik ok, amiért belevágtunk az ügybe az nem csak a JSF lehetőségek feltérképezése, hanem, hogy pozícióba hozzuk a vállalatainkat a nem-JSF programokban is,” mondja Slack. Ezek a tevékenységek nem feltétlenül az Egyesült Államokban történnének, lehetne az Kanadában, vagy más országokban is. A Norvégiában tartott találkozót követően kanadai cégek meglepetésüket fejezték ki a JSF-hez nem kapcsolódó lehetőségek nagy számát illetően, tette hozzá Slack. A JSF azonban rövidtávú odafigyelést igényel. Az elkövetkezendő közel tíz éves időszak alatt még több mint 3 milliárd dollár értékü szerződés vár megkötésre.

A találkozón résztvevő országok hét fő területet határoztak meg, amelyen gyümölcsöző lehet az ipari együttmüködés, mert az ezeket érintő szerződések a következő 3-5 évben köttetnek meg. Ezek a területek a következők: a földi kiszolgáló eszközök, a futómü alkatrészei, a hajózó felszerelés, a szimulátorok, az átképzési rendszer, a kiképző eszközök és azok összetevői. Ezeken belül a partnerek 61 speciális projektet határoztak meg. A kormányok azt remélik, hogy ezekből az év végére sikerül hat speciális tételt kiválasztani, melyek magas szintü figyelmet és kormánytámogatást kaphatnak, miután a közös csapat megpróbálja elnyerni a Lockheed Martint beleegyezését a szerződésekre. A partnerek képviselői remélik, hogy jövőre tisztázhatják az első szerződés részleteit, bár beismerik, hogy kemény verseny áll előttük.

Slack megjegyezte, hogy mindenegyes ország iparának megvan a saját jellemzője, de ezek sokszor kiegészítik egymást. Például 20 milliárd dolláros éves repülőgép-ipari exportjával, a kanadai vállalatok nagy mennyiségü termelés esetén igen versenyképes árat ajánlhatnak. Emellett ezek a cégek hatalmas tapasztalattal rendelkeznek az Egyesült Államokkal történő kereskedés területén. Néhány ország, mint például Norvégia ipara azonban rendelkezik tervezési és fejlesztési szakértelemmel, ami bizonyos területeken felülmúlja Kanadát. Egy példa erre, hogy a montreali székhelyü Heroux Devtek tárgyalásokat folytat a norvég Kongsberggel az F-35-ös repülőgéphordozó fedélzeti változata leszállóhorgának gyártásában történő együttmüködésről.

Az ausztrál ipar képviselői november elején Kanadában jártak, hogy kormányaik együttmüködésére alapozva megpróbáljanak kapcsolatokat kialakítani. A jövő márciusban tervezik a kanadai szakértők válasz látogatását Ausztráliába, jegyezte meg Doug Mouser, a Kanadai Hadsereg századosa.

Egy terület, amely iránt az ausztrál szakemberek kiemelten érdeklődnek, egy Ázsiában létrehozandó JSF kiszolgáló központ. A kanadai-ausztrál egyezmény alapján, a kanadai vállalatok talán nagyobb eséllyel rendelkeznek e törekvések megvalósításában, mint más résztvevő országok. A kanadai kormány viszont jelentős szerepet szeretne elérni a JSF átképzésben, amit az országban folyó NATO repülő-kiképzési programra alapoznának.

Egy terület, aminek megoldása az egyetértési nyilatkozatban fel sem vetődött az export ellenőrzése. Számos JSF partner panaszkodik hangosan amiatt, hogy lassan kapják meg az információkat az amerikai procedúrák miatt. Slack megjegyzi, hogy „ez a program egy olyan export ellenőrzési rezsim alatt fut, ami sokkal jobban igazodik a nemzetközi együttmüködéshez, mint bármely más nemzetközi program, amelyben eddig részt vettem.” Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a helyzet tökéletes lenne, teszi hozzá gyorsan, és ez további megoldást tesz szükségessé.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.