2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európai szintű magyar repülőnap - Kecskemét 2008

JETfly  |  2008-08-19 20:00:56

Augusztus közepén - néhány nap erejéig – Kecskemét került a repülés iránt érdeklődők figyelmének a középpontjába. Európai mércével nézve is jelentős, minden eddiginél látványosabb és változatosabb programmal sikerült a nagy nemzetközi repülőnapok sorába emelni a kecskeméti rendezvényt, igazi repülő ünnepet varázsolva az alföldi bázisra. Több mint százezer látogató, több tucatnyi dübörgő vasmadár, rakéták és harcjárművek, veterán haditechnikai eszközök és korunk csúcsfegyverei adtak egymásnak randevút ezen az augusztusi hétvégén, ünnepelve a 70 éves Légierőt és a 160 éves Honvédséget.

Az előzetesen kiadott, majd több alkalommal is módosított, a résztvevőket felsoroló lista alapján már hónapokkal a nagy esemény előtt körvonalazódott, hogy idén tényleg nagy durranás lesz a repülőnap. A szkeptikus jóslatok ellenére a lendület nem fogyott ki augusztus közepéig, így a kecskeméti bázis kerítésénél már csütörtökön gyülekező érdeklődők, spotterek és újságírók elégedetten konstatálhatták, hogy bizony a beígért vasmadarak tényleg megérkeztek. A nemzetközi érdeklődést jól példázza, hogy a rendezvényre számos országból eljöttek a katonai repülés megszállottjai és a tikkasztó hőség ellenére egész nap kitartottak a kerítés mellet, hogy megörökíthessenek egy-egy különleges géptípust. (Tekintse meg galériánkat az érkező gépekről >>>)

Különlegességekben ugyanis nem volt hiány, elég csak megemlíteni a görög légierő A-7 Corsair harci gépeit, vagy az amerikai C-17 Globemaster-t esetleg a spanyolok vadonatúj büszkeségét, az Eurofighter Typhoon-t. A lengyel légierő Szu-22-ese is nagy kedvence a magyar közönségnek, hiszen ez a robosztus típus M3-as alváltozata több mint egy évtizeden át hazánkban is szolgálatban állt.

Európában már csak a görög légierő felségjelét viselő A-7 Corsair repülőgépekkel találkozhatunk - igaz nagyritkán - a különféle repülőnapokon. Hamarosan végleg eltünik ez az érdekes típus az aktív szolgálatból...

A szervezők az idei repülőnapot kettős ünnepnek szánták, hiszen a 160-éves Honvédség mellett a Légierő is immár hét évtizedes múltra tekinthet vissza. Ilyen jeles alkalomra illett is valami extra programmal kedveskedni a katonáknak és a civil közönségnek egyaránt. Aki kilátogatott a kétnapos rendezvényre nem is csalódhatott, hiszen mind a földön, mind a levegőben volt látnivaló bőven.

Óriás az égen késrepülésben, először mutatkozott be a C-17-es hazánkban

Kezdjük mindjárt a Magyar Légierő múltbéli eszközeit bemutató statikus kiállítással, ahol az egykor rettegett fegyvernek számító MiG-21-esek és az utódnak szánt MiG-23-as mellett a már említett nagyvasat, a Szuhoj Szu-22-est is megcsodálhatták az érdeklődők. A szépen restaurált gépek bizonyára sok egykori pilótának és müszakinak dobbantották meg a szívét… A Honvédség jelenleg alkalmazott Mi-8/17 és Mi-24 típusú forgószárnyasai mellett a már csak múzeumokban megtalálható Mi-1-es és a katonai változatú Kamov Ka-26-os helikopterek szintén nem mindennapi látványnak számítottak, akárcsak a II. Világháborúban szolgáló, elegáns vonalvezetésü Messerschmitt Me-108-as.

Az oldtimer gépek szerelmesei sem csalódhattak, hiszen a Red Bull flottájából egy B-25 Mitchell és egy F-4U Corsair is látható volt a levegőben. Ez utóbbi típus igazi kuriózumnak számít, hiszen elsősorban a II. Világháborúban a Csendes-óceán térségében vetették be az amerikaiak

A statikus soron a nagyobb méretü szállítógépek igazán vonzották a szemet, a legnagyobb tömeg azonban az amerikai A-10-es tankvadászok és a tigrisfestésü török F-16-osok előtt állt általában. A Goldtimer Alapítvány elegáns festésü, a MALÉV korai időszakát idéző festéssel ellátott Li-2-ese szintén kiváló fotótémát szolgáltatott, a napfényben csillogó ezüstös testü Teve a szerző véleménye szerint az egész repülőnap egyik legszebb vasmadara volt.

A repülőnapra a kecskeméti alakulat egyik MiG-29-ese díszfestést is kapott, így a két színes Albatrosz és a szolnokiak szarvastehenes Mi-24-ese mellett ez már a negyedik díszített repülőeszköz a Magyar Légierőben

A dinamikus program nyitóképét a jól megszokott koreográfia szerint természetesen a Magyar Légierő repülőeszközei mutatták be, így a levegőben csodálhatta meg a szép számú nézősereg (a két napon összesen több mint százezren!) az ék alakú felségjellel díszített gépeket. A légcsavaros Jak-52-eseket, a különféle Mil helikoptereket, az örökifjú Antonov An-26-os igáslovakat és persze a sugárhajtómüves kedvenceket, a kecses L-39 Albatroszokat, MiG-29 Fulcrumokat és az új sztárokat, a JAS-39 Gripeneket nagy örömmel fogadta a hazai közönség.

Jak-52-es kötelék a nyitóképben

Ezt követően igazi nagyüzem alakult ki a kecskeméti égbolton, hiszen egymást követték a harci gépek szóló bemutatói, a kötelékek látványos produkciói vagy a forgószárnyasok piruettjei. Láthattuk a brit Harrier megunhatatlan táncát, a holland és belga F-16-osok erőtől duzzadó, dinamikus kürjét, vagy éppen a hazánkban eddig soha nem látott finn F-18 Hornet illetve a spanyol Typhoon égi táncát. Ez utóbbi típusból egyébként egy német felségjelet viselő kétüléses példányt is megtekinthető volt a statikus soron. Sokak kedvence a francia Mirage 2000-es is megtartotta látványos bemutatóját, sajnos ezt a szép deltaszárnyút feltehetően a következő repülőnapokon már nem fotózhatjuk a dinamikus programban, hiszen a váltótípus, a Rafale kerül majd inkább reflektorfénybe.

A román légierő MiG-21-ese egy kicsit a múltat csempészte vissza a kecskeméti bázisra, hiszen ezen a repülőtéren évtizedekig állomásoztak ezek a szovjet gyártmányú deltaszárnyú vadászok

A cseh Aero Vodochody repülőgépgyár több típussal is képviseltetet magát az idei repülőnapon. A jövőre kivonásra kerülő L-39-es Albatrosz gyakorlógépek helyett ugyanis van rá esély, hogy L-159 ALCA könnyü harci és kiképző-gyakorló gépeket vásárol a Honvédség. A típus kiváló képességeit jól demonstrálta a gyári kétüléses és a cseh légierő együléses harci gépe is.

Sajnos a Mirage 2000-es a jövőben már egyre kevesebbszer lesz látható a nemzetközi repülőnapokon. Idén ugyan a Rafale távol maradt, a következő évtizedekben azonban lesz még számos alkalmunk megcsodálni a franciák hadiipar legújabb büszkeségét

Egy nagyszabású nemzetközi repülőnap manapság már elképzelhetetlen a bemutató kötelékek részvétele nélkül, ez jól felmérhető volt a különféle fórumokban folyó beszélgetésekből is. Sokan szeretnének minél több köteléket látni az égen, ennek azonban gátat szab a repülőterek állóhelyeinek kapacitása is, hiszen ezek a csapatok általában 5-6 de akár 8-10 géppel is érkezhetnek. Másrészt a meghívásuk sem éppen egyszerü, hiszen az ismert és elismert kötelékek válogathatnak a rangos események invitálásai között. Szerencsére az egyre nívósabbá váló és a külföldiek által is érdeklődve várt kecskeméti repülőnapra sikerült idén is megnyerni a népszerü Török Csillagokat valamint az egyik legjobbnak tartott olasz Frecce Tricolorit. A két nagy sztárcsapatot jól egészítette ki a horvát és a szerb kötelék.

A Török Csillagok F-5 típusú vadászgépekkel repülnek

Az idei repülőnap talán legnagyobb durranása az amerikai C-17 Globemaster szállítógép dinamikus bemutatója volt. A hatalmas négyhajtómüves óriásgép bemutatkozásának apropóját az adta, hogy ilyen típusú repülőgépek állomásoznak majd ősztől a pápai katonai repülőtéren. A magyar közönség most láthatta először bemutatót repülni a „Big Mac” becenevü C-17-est, mely lélegzetelállító produkcióval lepett meg minket. Már a meredek felszállás is sokak számára meglepőnek tünt, ami ez után következett az pedig egyenesen ámulatba ejtette a többséget. A könnyeden manőverező, szüken fordulózó óriásgép látványa szinte megbabonázta a közönséget, ezt támasztja alá az is, hogy még a nap végén is, a repülőtérről kifelé menet sok embert halhattunk a C-17-es repüléséről beszélgetni.

A magyar Gripenek mellett a svéd JAS-39-est is láthattuk a levegőben

A finn légierő F-18-asa hírnevéhez méltó produkcióval lepte meg a magyar közönséget

A katonai repülés iránt érdeklődők nem panaszkodhattak hiszen a tavalyi sikeres repülőnap után idén még magasabbra tették azt a bizonyos képzeletbeli lécet a szervezők. Bízzunk benne, hogy a jövőben is hasonlóan jól megszervezett és lebonyolított, látványos airshow-t láthatunk hazánkban!

Tekintse meg galériáinkat:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.