2017. 02. 24. péntek
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kecskeméti repülőnap sztárja lesz – Tájfun Ibériából

JETfly  |  2008-06-11 12:17:00

Az elmúlt évben megrendezett kecskeméti nemzetközi repülőnap egyik leglátványosabb programját a spanyol légierő F/A–18 Hornet vadászbombázója repülte. Idén nagy valószínűséggel ismét tapsolhat a magyar közönség egy égi torreádornak, méghozzá a bivalyerős, korunk egyik legmodernebb harci gépének számító, piros-sárga felségjeles Eurofighter Typhoonnak. Cikkünkben bemutatjuk a spanyol légierő legújabb harci gépét.

Európai koprodukció

Az Ejercito del Aire Espanol (spanyol légierő) legfontosabb repülőgépe az elkövetkező évtizedekben minden bizonnyal a Eurofighter Typhoon (Tájfun) lesz. A dél-európai ország ugyanis nemcsak vásárlóként, hanem fejlesztőként és gyártóként is bekapcsolódott a többnemzetiségü programba. Az európai országok között mind gazdaságilag, mind katonailag vezető szerepet betöltő Németország és Nagy-Britannia mellett Olaszország és Spanyolország hozta létre még az 1980-as években azt a projektet, melynek célja, hogy egy egységes, közös fejlesztésü típussal váltsák le az elavult, régi harci gépeket.

A repülőgép szerkezeti felépítése

A terv az amerikaiaktól való függetlenségen és a közös fejlesztés, illetve gyártás költséghatékonyságán alapult. A hidegháború vége és az azt követő költségvetési megszorítások a fegyverkezésben, valamint a hosszú fejlesztési periódus és a nem várt müszaki problémák odáig vezettek, hogy a típus csak az elmúlt években állhatott rendszerbe, a költségek pedig jelentősen megemelkedtek. Ennek ellenére egy igen figyelemreméltó, korszerü és nagy harcértékü harci repülőgépet alkottak a mérnökök, mely a programban részt vevő országok légierejében meghatározó szerepkört fog betölteni.

A kissé szögletes formájú, kacsaszárnyairól könnyen felismerhető, két hajtómüves Eurofighter Typhoon egy magas technológiai szintet képviselő repülőgép. Az alapkoncepciónak megfelelően úgy alakították ki, hogy egyaránt alkalmas legyen a légi fölény kivívására, csapásmérésre és felderítésre. A jövőben széleskörüen fejleszthetőek a képességei, mind elektronikai, mind aerodinamikai (pl. tolóerővektor-szabályozós hajtómüvekkel) téren.A pilótafülkét a tökéletes ergonómia és a maximális funkcionalitás jellemzi. Nagyméretü színes kijelzők és teljesen integrált számítógépes rendszer segíti a Martin Baker MK–16A típusú katapultülésben helyet foglaló pilóta munkáját. Fejlett radarja és kiterjedt elektronikai ellentevékenység-rendszerei növelik a Typhoon harcértékét.

Typhoon a gyártósoron

Tájfun Ibéria felett

A spanyolok 13%-os részesedést vállaltak a programban, ez vonatkozik a gyártásra és a megrendelésállományra is. Összesen 87 darab Typhoon (helyi jelölése C.16) áll majd rendszerbe a dél-európai országban, ebből 71 darab lesz együléses és 16 darab kétüléses verzió. A CASA cég getafei repülőgépgyárában készül többek között a Typhoonok jobb szárnya, valamint számos elektronikai rendszer. A kétüléses gépek összeszerelését is itt végzik.Az új gépek rendszeresítése meglehetősen szerencsétlenül indult, ugyanis 2002. november 21-én kiképzési repülés közben az egyik legelső kétüléses példány a hajtómüvek leállása miatt Madridtól 110 kilométerre lezuhant. Azóta szerencsére nem történt hasonló baleset, és a gépek szolgálatba állítása megfelelően halad. A gépeket a pilóták átképzéséért felelős alakulaton kívül négy első vonalbeli repülőszázad kapja meg. Ezek közül a Morón légibázison állomásozó 111. század már el is érte a bevethetőséget. A harci századok mindegyike 18 darab géppel rendelkezik.

Kiképzési repülésre indul a Typhoon és pilótája a Morón légibázison

Legfontosabb feladat a régi F–4 Phantom, F–5 Tiger és Mirage F1 harci gépek leváltása az új típussal, ugyanakkor valószínüsíthető, hogy az eredeti elképzelésekkel szemben a modernizált F/A–18 Hornet vadászbombázók továbbra is rendszerben maradnak.

Nagy teljesítményü hajtómüveinek és kedvező aerodinamikai kialakításának köszönhetően a Typhoon rendkívül dinamikus manőverezésre képes, így a légi bemutatók egyik legnagyobb sztárja. A spanyol pilóta is minden bizonnyal elkápráztatja majd a kecskeméti repülőnap közönségét

A Typhoonokkal felszerelt 111. század a Sevilla közelében található Morón légi támaszponton állomásozik. Érdekesség, hogy 1984 óta ez a bázis az amerikai ürrepülőgépek egyik – vészhelyzetek esetén használható – európai kitérő repülőtere. Amennyiben időjárási vagy egyéb probléma adódik az észak-amerikai kijelölt támaszpontokon, akkor a Földre visszatérő ürrepülőgép pályáját úgy módosítják, hogy az a megfelelően felkészített kitérő repülőterek egyikén – például Spanyolországban – landoljon.

Legfontosabb müszaki adatok

 

Hossz: 15,96 méterFesztávolság: 10,95 méterMaximális felszállótömeg: 23 tonnaHajtómü típusa: 2 darab EuroJet EJ–200Maximális sebesség: 2 Mach Fegyverzet: egy darab beépített Mauser Bk27 gépágyú és 7,5 tonna függeszthető fegyverzet (AMRAAM, IRIS-T, Sidewinder, ASRAAM stb. légiharc-rakéták, valamint precíziós és normál bombák, rakéták)

A Eurofighter Typhoon harci gépeket több ország beszerzési tenderére is benevezték, eddig konkrét megrendelés Ausztriából (15 gép) és Szaúd-Arábiából (72 gép) érkezett a típusra. Görögország is érdeklődik a közös európai harci gép iránt, valamint a Typhoon esélyes lehet egy jövőbeni japán tenderen is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.