2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Reptértörténelem - Becsülettel az utolsó percig

JETfly  |  2015-11-25 10:37:36

A magyar katonai repülés kiemelkedő települése volt Taszár, ahol 1936–2005 között két helyszínen állomásoztak katonai alakulatok.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
(Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív)

A repülőtér megépítésének terveit 1928-ban nyújtották be Kaposvár városának. Az építési munkálatok még abban az évben, Hefty Frigyes tervei alapján megkezdődtek, míg a nyitóünnepségre 1929. szeptember elsején került sor. Az építkezés költségei a hangárokkal együtt 300 000 pengőre rúgtak. Az objektum a mai vasútállomással szemben terült el, s az első időszakban csak kereskedelmi célú repülésre szolgált.

1935-ben Szörényi Staic Emil alezredest nevezték ki repülőtér-parancsnoknak, a következő esztendőben pedig a komplexum átkerült a Magyar Királyi Honvédséghez. 1939-ig a 3. közelfelderítő század állomásozott Taszáron. A modernizáció után a repülőtér alkalmassá vált a harci gépek fogadására is. 1944-ben a németek lerombolták a hangárokat, megsemmisítették a repülőteret, melyet a szovjet csapatok 1944. de­cember 2-án foglaltak el, majd rövid időn belül, hadifoglyokkal, működőképes állapotba hozattak. 1945 decemberében az új magyar hadsereg kezelésébe került az objektum.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Arado 96-osokkal repültek a közelfelderítők. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

A hidegháborús időszakban, a nagyarányú hadseregfejlesztés idején, határozat született a taszári repülőtér fejlesztéséről is. Ennek eredményeként 1950-től egy új, korszerű repülőtér építését kezdték meg a település határában, a falutól keletre. Az építésre 1300 munkaszolgálatost rendeltek ki 1951–1952-ben. A készülő repülőtér parancsnoka Barta Ferenc hadnagy volt.

A 2500 méter hosszú, 70 méter széles betonpályát is magában foglaló, minden időben használható új létesítményt az 1950. november 11-én, a Tököl-Szilágyi telepen megalakult 50. vadászrepülő-ezred vette birtokba. Az alakulat kezdetben Jak–9, Jak–11, Z–381, Arado–96, valamint Jak–18 típusú gépekkel rendelkezett. Az 1952-ben átadott repülőtér új parancsnoka Pápai Gyula százados volt. 1952 áprilisában kezdte meg az ezred az átképzést MiG–15 típusra; ehhez az oktatókat és a gépeket egy szovjet repülőezred biztosította. Az egységnek 1952-ben egy budapesti textilgyár dolgozói adományoztak csapatzászlót.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
A taszári MiG-21-esek Pápán fejezték be szolgálatukat. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

1954-től Vörösmarty Béla főhadnagy, 1955-től Somogyi Ferenc százados, 1956-tól Horváth Jenő százados, 1957-től pedig Sallai József százados volt a repülőtér parancsnoka. 1955 nyarán nagy eseménynek számított a már fedélzeti lokátorral felszerelt MiG–17PF elfogó vadászrepülőgépek rendszerbe állítása, amelyek 1957-ig voltak szolgálatban. 1956. november elsején a szovjet csapatok körbevették a repülőteret, így meg­akadályozták a repülést, november 4-én pedig lefegyverezték az állományt.

A 31. honi vadászrepülő-ezred 1958. november elsején MN 4563 fedőszámmal, Varga József alezredes parancsnokságával alakult meg. 1959-ben az alakulat egyik százada átképzésen vett részt a Szovjetunióban, MiG–19PM típusra, majd 1960-ban rendszeresítettek 12 darab MiG–19-est. Ez év márciusától az ezred III. fokú, majd 1961 májusától II. fokú készültségi szolgálatot látott el.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
1973-ban a MiG-19-es század kiváló minősítést kapott. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

1962-ben 12 darab MiG–21F–13-assal kezdődött meg az akkor nagyon korszerűnek számító típus hadrendbe állítása. 1964-ben Búzás Imre őrnagyot nevezték ki az ezred élére, parancsnoksága alatt 12 darab MiG–21PF, a kor leggyorsabb vadásza érkezett Taszárra. 1969-ben Borza István alezredes lett az ezred parancsnoka, akinek tevékenysége idején – 1973-ban – jelent meg a somogyi égen a MiG–21MF típus. 1975-ben Bada Gyula alezredes, parancsnok irányításával fegyverezték át az ezredet a MiG–21bisz típusra. Az 1976–77-es kiképzési évben először repült az ezred egy év alatt 5000 óra felett MiG–21-esekkel. 1977-től Kovács András ezredest nevezték ki az alakulat élére. 

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Az alakulat emlékmúzeuma az amerikaiak által épített imaházban kapott helyet. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

1984-ben Gőgös Ottó ezredes lett a bázis parancsnoka. Ekkor települt a repülőtérre a Szu–22M3/UM3 típussal rendelkező 101. felderítőrepülő század, Balogh Imre alezredes vezetésével. 1983 telén, 1984 tavaszán érkeztek meg a Szu–22-esek (12 együléses Szu–22M3 és 3 kétüléses Szu–22UM3). 1984. április elsejére a század elérte a harckészültséget. Ennek a típusnak a kiszolgálása még az eddigieknél is magasabb követelményeket támasztott: üzemeltetése sokkal nagyobb és precízebb tudást igényelt elméleti, aerodinamikai, gépszerelői és repüléstechnikai területeken egyaránt. A rendkívül korszerű, nagy teljesítményű és szigorúan titkosan kezelt (a repülőtéren belül is elzártan tevékenykedő) század az akkor még fennálló MN Csapatrepülő Parancsnokság állományába tartozott, míg az ezred a honi légvédelmi csapatok része volt. A logisztikai hátteret ugyanakkor az ezred biztosította. A repülések megszervezése rendkívüli terheket rótt a kezdeti időszakban a taszári ezred teljes földi kiszolgáló állományára – és a környék lakosságára. Az első évben egy átlagos héten hétfőn csak a javítás utáni berepülések jelentettek zajt, kedden és csütörtökön nappal az 1. század (MiG–21PF) és a Szu–22-esek repültek, az úgynevezett átmeneti időszakban, illetve éjszaka pedig a két másik (MiG–21bisz) század, szerdán és pénteken a MiG–21-esek vagy a Szuhojok. Reggel öt és este tíz között ritkán volt csend a környéken. A kiképzés előrehaladtával a terhek is nőttek. Az éjszakából nappalba való átmeneti bombázások végrehajtását a Fürkészdarazsak szinte csak szombaton gyakorolhatták. (Az egyik műszaki szerint: amikor a rendes emberek lakodalomba indultak, mi akkor kezdtük az előkészítést. Vasárnap reggel négy-öt körül pedig már nem mentünk haza, hogy ne zavarjuk a családot, kimentünk inkább horgászni.)

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Szu-22M3 a teljes légiharc és csapásmérő arzenáljával. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

Az 1990-es években a taszári reptér előtérbe került, hiszen a nyugat-balkáni konfliktus országunk déli határának fokozottabb védelmét tette szükségessé. Azokban az időkben már a Szu–22-esek is készültségi szolgálatot adtak (csak nappal). 1991. november elsején alakult meg a Kapos honi vadászrepülő osztály és a 101. felderítőrepülő század személyi és gépállományából a 31. Kapos Harcászati Repülőezred. A MiG–21bisz-szel az 1. „Turul” és 2. „Boszorkány” század pilótái, a Szu–22M3 típussal a 3. „Fürkészdarázs” század pilótái repültek. Taszár a hazai és nemzetközi, a repülést szerető nagyközönségnek a Corvin Alapítvány által szervezett repülőnapokkal mutatkozott be. 1990-ben nyílt napot, 1991-ben „Randevú a Nyitott Égbolton” elnevezésű rendezvényt, 1992-ben nemzetközi repülőbemutatót rendeztek. A civilek elől korábban elzárt területre több százezren érkeztek, hogy közelről is megcsodálhassák a híres MiG–21-eseket és a többi gépet. Ekkor alakult meg a legrátermettebb pilótákból a Sky Hussars (Égi huszárok) elnevezésű formáció. Tagjai előbb Taszáron, a repülőnapokon mutatták be az addig csak kevesek által látott, légi harcot imitáló és szóló műrepülést magában foglaló programjukat, majd egy meghívásnak köszönhetően Angliában, Fairfordban, az 1993-as nemzetközi katonai repülőtalálkozón is bemutatkozhattak a közönségnek. Nagy sikert arattak, de sajnos nem sikerült életben tartani a bemutató köteléket, amelynek tagjai voltak: Beke József alezredes, Doma Sándor alezredes, Dósa József őrnagy, Körömi József őrnagy, Pál István százados, Pinkóczi József alezredes és Tülkös János őrnagy.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
A Szuhoj század pilótái típusátképzésen a Szovjetúnióban. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

1995-ben Kaszper József ezredes vette át a parancsnokságot. Az IFOR-erők első szemrevételező csoportja 1995. no­vember 18-án, negyvenöt fővel kezdte felmérni a taszári repülőtér adottságait és lehetőségeit. 1995. december 9-én egy C–130E Hercules repülőgép fedélzetén ötvenhét amerikai katona érkezett Taszárra. A délszláv válság időszaka a hajózó és a kiszolgáló állománytól egyaránt kiemelt helytállást igényelt. A Magyar Honvédség az IFOR-erők tevékenységét a repülő harci kiképzés felfüggesztésével, a repülőtér létesítményeinek átadásával, az ezred békeműködéseinek korlátozásával segítette. A Magyar Honvédség parancsnokának intézkedése alapján 1995. december 8-án megkezdődött a repülőgép-állomány áttelepítése Pápára. 1996-ban az amerikai légierő és a szárazföldi erők mintegy háromezer katonája tartózkodott a bázison, míg az átutazók száma heti hatezer főre volt tehető. A katonai bázis naponta mintegy 5–12 vasúti szerelvényt, 30–40 szállító repülőgépet fogadott, az indított konvojok száma naponta 10 körül mozgott. 

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
A Taszar Air Base a balkáni légi szállítás legfontosabb repülőtere volt. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

A Magyar Honvédség parancsnoka 011/1996. számú intézkedésével, 1997. 04. 31-i hatállyal megszüntette az MH 31. Kapos Harcászati Repülőezredet, a vezérkari főnök 014/1996. számú intézkedése ezzel egyidejűleg, új hadrendi elemként, 1996. 12. 15-i kezdőnappal megalakította a Magyar Honvédség Kapos Bázisrepülőteret, parancsnokának Pintér Zoltán ezredest nevezve ki. Az elöljáró az alábbi feladatokat szabta meg az alakulat számára: befogadó nemzeti támogatás az amerikai fél részére, az SFOR-erők itt állomásozásával kapcsolatos feladatok maradéktalan végrehajtása, tartalék repülőtér igény szerinti biztosítása, a repülőtér folyamatos működtetése.

2000-ben Kisbenedek Sándor alezredes került a bázis élére; a Magyar Honvédség misszióba induló személyi állományát és felszerelését gyakran Taszárról indították útba. A repülőtér felszámolását és bezárását már Karancz János alezredes vezetésével hajtotta végre az alakulat. 2005. december 31-én került lakat a laktanya kapujára, amely egyben pontot tett Taszár katonatörténetének végére is.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
A Sky Hussars Taszáron és Fairfordban is bizonyított. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

Az ezred napját 1989. november 11. óta ünnepelték meg a jogelőd alakulat 1950. évi megalakulásának évfordulója alkalmából. 1991. március 11-én jött létre Kaposváron, Knoll Gyula nyugállományú ezredes vezetésével, a Magyar Veterán Repülők Szövetségének Somogy Megyei Egyesülete. Az egyesület ápolja a 31. vadászrepülő-ezred hagyományait, gondozza az elhunyt bajtársak sírjait, rendezvényeket, baráti találkozókat szervez. A Repülőmúzeumot a Magyar Honvédség megalakulásának 150. évfordulója tiszteletére állították helyre. Többszöri költözés és újrarendszerezés után a volt laktanyában az amerikaiak által épített imaházban talált helyet az emléktárlat. 

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
1995. december: az amerikai és a magyar katonai vezetők első közös tájékoztatója. (Fotó: Dömötör László, Tőrös István és archív )

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.