2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Miért éri meg Európában harci repülőgéppel üzletelni?

Miért éri meg Európában harci repülőgéppel üzletelni?
JETfly  |  2017. 07. 06., 14:42
Miért éri meg Európában harci repülőgéppel üzletelni?

Az európai országok többsége a Dassault Rafale, az Eurofighter Typhoon és a Saab Gripen típust üzemelteti – mellettük a Lockheed Martin F-35-öse rúg csak labdába.

  • Több európai országban is esedékessé válik harci repülőgépek beszerzése
  • Az F-35-ösnek nagy esélye van az európai piacon
  • A Gripen is nyertesként jöhet ki pár európai ország tenderén

A Flight Fleet Analyzer kimutatása alapján az derül ki, hogy kilenc európai országban a fenti három cég 619 repülőgépe áll rendszerben. Az Eurofighter konzorcium gépei repülnek a gyártásban résztvevő német, olasz, spanyol és brit légierőkben, Ausztria vásárlásával pedig 361 darabra nőtt az üzemeltetett Typhoonok száma. Csehországban, Magyarországon és Svédországban 122 darab Gripen repül, a franciáknál pedig 136 gépet számlál a Rafale-flotta.

A hosszútávú tervekben Dánia, Olaszország, Norvégia, Hollandia, Törökország és Nagy-Britannia 420 darab F-35 Lightning II-est szándékozik beszerezni.

Ezek mellett még legalább 10 európai országban válik esedékessé harci repülőgépek beszerzése a közeljövőben, a Fleets Analyzer előrejelzése alapján ez további 331 darab repülőeszközt jelent. A beszerzendő gépek képességei a légirendészeti feladatokra még alkalmastól a legmodernebb többfeladatú harci repülőgépekig terjed, a használt és felújított technikától a gyári újig – kinek-kinek pénztárcája szerint.

Ezen feltételeknek a nagy európai trió repülőgépei mellett az F-35-ös és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-je esélyesek megfelelni – az oroszok MiG-ekkel és a Szuhojokkal nem valószínű, hogy kapnak a tortából.

Bulgáriában és Szlovákiában már közelinek látszott a Gripen C/D üzlet tető alá hozása, azonban az áprilisi kormányváltás a bolgároknál parkolópályára állította a beszerzést. Szlovákiában még versenyben van a Saab, ott 2015 óta folyik a tárgyalás, tavaly novemberben frissült a svéd ajánlat.

A svédek a közép-európai régióban már bevált helyi üzemeltetéssel és karbantartással kínálják a Gripeneket, svéd tanácsadói jelenlét mellett. A svéd remények szerint Horvátország is csatlakozik hamarosan a Gripen-üzemeltetők családjához.

„A légierők csúcskategóriás, kimagasló képességű repülőgépeket szeretnének – ennek azonban ára van, nem is kicsi” – mondta Richard Smith, a Saab marketig-főnöke. Sok esetben azonban a költségvetés erősen lekorlátozza ezeket az igényeket. Bulgáriában a svédek gyári új C/D Gripenjeivel szemben a portugál ajánlatban felújított F-16-osok és olasz „levetett” Typhoonok álltak, illetve Izrael is felajánlotta megunt F-16A/B-jeit.

Lengyelországnak idővel szükséges lesz lecserélnie MiG-29-eseit és a Szu-22-eseit is. A védelmi minisztériumból kiszivárgott hírek szerint szívesen vennének használt F-16-osokat, hasonló konstrukcióban, mint azt a románok tették.

Finnország is keresi az F-18-as flottája utódját, jelenleg öt típust vizsgálnak: az F-35, a Gripen E, a Rafale, a Super Hornet és a Typhoon esélyes a váltásra. Jövőre várható, hogy Helsinki kiírja a beszerzési eljárást és a győztest 2021-ben fogják kiválasztani.

Svájc, a másik Hornetet üzemeltető ország is szeretné lecserélni az F-18C/D-it és a kissé túlkoros Northrop F-5-öseit is. Az alpesi ország népszavazással utasította el a már majdnem tető alá hozott Gripen-vásárlást, azonban a Horneteket „csak” 2030-ig tarthatják levegőben, előbb vagy utóbb új gépeket kell vásárolniuk.

Mindeközben a Lockheed Belgiumban jó helyzetben van, már ami a versenyt illeti.  A jelenlegi F-16 felhasználó Brüsszel jelezte, hogy szorosabb együttműködést kíván folytatni Hollandiával, többek között a készültségi erők alkalmazása területén. A megosztott képesség biztosításának egyik módja lenne, ha Belgium követné a szomszédját a Lightning II megszerzésében.

Portugália, az F-16 régi üzemeltetője szintén potenciális jövőbeli ügyfélként jelentkezhetett a hagyományos felszállási és leszállási tulajdonságokkal bíró F-35A esetében, míg a spanyol haditengerészetnek a Boeing AV-8B hajófedélzeti repülőgépek helyettesítésére irányuló felhívása szinte az F-35B-re lett kiírva.

Ilyen kilátások mellett már nem kérdéses, megéri-e küzdeni az európai piacon…

 

Forrás: FlightGlobal

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 11., 14:35
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024. 02. 29., 12:19
Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 18., 11:23
„Nyitott Égbolt” tanfolyamot tartott az MH 47. Bázisrepülőtéren a horvát székhelyű Zágrábi Biztonsági Együttműködési Központ március elején.
2024. 03. 11., 16:45
A hét minden napján, illetve a hónap minden hetében kiképzési repüléseket hajtanak végre a kecskeméti repülőbázison. A cél, hogy a JAS 39 repülőgépvezetői állomány minden tagját eljuttassák a „combat ready” szintre.
2024. 03. 08., 11:24
„Farkas Bertalan vadászpilóta, űrkutató, űrhajós az első magyar, aki az űrben járt – de nem az utolsó, hiszen a HUNOR Magyar Űrhajós Programnak köszönhetően hamarosan újra járhat magyar az űrben” – írta közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky honvédelmi miniszter.
2024. 03. 08., 10:15
Nemzetközi Professional Pilot képzés a Stipendium Hungaricum program keretében Debrecenben A magyar kormány 2013-ban indította útjára a Stipendium Hungaricum nemzetközi felsőoktatási programot külföldi hallgatók számára, amelynek keretében a világ kilencven országából érkezhetnek hazánkba olyan diákok, akik a magyarországi főiskolákon és egyetemeken zajló angol nyelvű képzéseken vehetnek részt.

  Legfrissebbek most

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.