2017. 02. 22. szerda
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megújul a Keceli Haditechnikai Park MiG-15-öse

2016-03-03 13:11:31

Ezúttal egy MiG-15-öst újít fel Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület!

JETfly – Az olvasók nevében is üdvözöllek Zsolti! A közösségi oldalon kaptuk az információt, hogy egy nem mindennapi feladatra kérték fel Az Ég Katonáit. Kérlek, mesélj erről!

K.-Sz.Zs. - Én is üdvözöllek téged és a kedves olvasókat is. Igen, valóban igaz a közösségi oldalakon terjedő hír, Pintér Csaba Úr a keceli Pintér Művek tulajdonosa felkérte egyesületűnket a tulajdonában lévő 061-es oldalszámú MiG-15bis típusú vadászrepülőgépének felújítására. Megállapodásunk értelmében az egyesületünk vállalja, hogy a repülőgépet kívül – belül teljesen fel fogja újítani. A munkálatok befejezése után a gép a 60-as évek állapotát fogja bemutatni, ez értendő a felségjelek és oldalszámok formájára és színvilágára, valamint a géptörzs színére is.

Még mielőtt megkérdeznéd, hogy akkor a gép nem lemez színű lesz?

A válaszom az, hogy nem – ennek több oka is van. Egyrészt a gépet 1973-ban vonták ki a szolgálatból, azaz 43 éve, azóta folyamatosan külső helyszíneken volt kiállítva és az időjárás megtette a hatását. Másodsorban a majd öt évtized alatt többször volt szétszedve, szállítva és összerakva a gép. Sajnos a legnagyobb odafigyelés mellett is történtek kisebb – nagyobb sérülések, amiket nehezen vagy egyáltalán nem lehet nyomtalanul eltüntetni, ha csupaszon hagyjuk a lemezeket. Végül a gép állapotának további megóvása, illetve a karbantartási munkák megkönnyítése érdekében is a festés kínálkozik a legjobb megoldásnak.

JETfly – Hogy is indult a kapcsolat a Pintér Művekkel?

K.-Sz.Zs. - Kapcsolatunk a Pintér Művekkel 2010 tavaszára nyúlik vissza, ekkor vitte le ugyanis egyesületünk tagja, Hefler István a korábbi elnökünket, Simon Róbertet és titkárunkat Czenczik Istvánt, Pintér Józsefhez, aki az egyesület céljait hallva, támogatni kezdte törekvéseinket. 2013-ban döntött úgy a korábbi vezetőség, hogy valamivel viszonoznunk kellene Józsi bácsi nagylelkűségét, amivel addig támogatott bennünket. Sokat gondolkodtunk, hogy mivel is tudnánk méltó módon megköszöni az elmúlt 3 év támogatását, mely segítségével sok tervünket meg tudtuk valósítani. A keceli múzeum méreteit és az ott kiállított repülőeszközök nagy számát figyelembe véve, akkori elnökségünk úgy döntött, hogy a legjobban a repülőgépek letakarításával tudnánk kifejezni köszönetünket Józsi bácsinak. Így találtuk ki és szerveztük meg veletek közösen az első Jet Clean Day-t. 

Képgaléria megtekintése (35 db kép)

JETfly – Akkor beszélj arról, hogy érintett benneteket a nem mindennapi felkérés?

K.-Sz.Zs. - A felkérés váratlanul ért bennünket, mivel előzetesen semmilyen jel nem utalt arra, hogy Pintér Úrnak szándékában lenne bármely, a tulajdonában lévő repülőgépének ilyen mértékű felújítása.

Az idei évben a keceli Haditechnikai Parkkal kapcsolatos tervekről, illetve feladatokról valamint az egyesületünk által elvégzendő munkákról tartott megbeszélésen kért fel bennünket.

Mint elmondta, évek óta figyelemmel kísérte egyesületűnk munkásságát és látva az elmúlt évek alatt a kezeink közül kikerülő repülőgépek (MiG-21bis, Zlin-43, L-29 Delfin, stb.) munkáinak minőségét, illetve a tagságunk elkötelezettséget az éppen aktuális munka minél magasabb színvonalú elvégzése mellett, arra a döntésre jutott, hogy bennünket kér fel.

De hogy a kérdésedre is válaszoljak, egyrészt óriási megtiszteltetésnek tekintjük, mivel nem minden nap kérik fel az embert, hogy újítson fel egy MiG-15-ös vadászrepülőgépet úgy, hogy azt a jövőben több ezer ember fogja megnézni! Másrészt, egyfajta elégedettséggel töltött el bennünket a felkérés, hiszen az elmúlt majd 6 év erőfeszítéseinek és munkáinak a megkoronázását jelenti ez, bár azért ott van a felelősség súlya is, hiszen meg kell feleljünk Pintér Úr és a hozzáértő látogatók elvárásainak is!

JETfly – Gondolom megnéztétek a szóban forgó MiG-15-öst. Milyen állapotban van a gép?

K.-Sz.Zs. – Igen, múlt hét végén egy 6 fős csapattal átnéztük a gép külsejét valamint a belsejét, legfőképp a kabint - igaz ehhez kellett egy kis rábeszélő tehetség is. A gép külső lemezborítása jól vészelte át az elmúlt 43 évet, egy–két mélyebb karcolástól és egy kisebb lyuktól eltekintve egyben van. A futóművek is jó állapotban vannak, mivel 1995-ben az előző felújításkor, ezekkel is foglalkoztak. A paneleket meglepően könnyedén le tudtuk szedni, mivel az azokat rögzítő csavarok a szokásos egy – két ragaszkodótól eltekintve - gyorsan oldhatóak voltak és alattuk épségben megtaláltuk a gép főbb alkatrészeit. A kabintető kinyitása viszont feladta a leckét számunkra, mivel annyira korrodálódott a zár mechanizmusa, hogy fizikálisan nem tudtuk megmozdítani!

Így többnapi ötletelés előzte meg a múlt hétvégi sikeres nyitást, amiben nagy segítséget jelentett a Pintér Művek szakembere által a kabintető plexijébe fúrt két lyuk, illetve egyesületünk korelnökének, Czenczik Istvánnak az áldozatos kutató munkája a témával kapcsolatban. A kabintető kinyitása és eltávolítása után szomorúan konstatáltuk a kabin tragikus állapotát. A kabintető vízelvezető csatornája teljesen elrozsdásodott, a szigetelő gumi szétmállott, a katapultülés fejtámlájának borítása a tűző nap hatására szétrepedezett, az ülés ülőpárnája elpenészedett, a gázkar teljesen beragadt, a műszertartó panelekről, valamint a kabin belsejéről a 1995-ben ráfújt festékréteg hatalmas darabokban lemállott.

Ha viszont összességében nézzük az egészet, maga a gép jó állapotban van, mivel az előbb felsorolt hibák mindegyike javítható és mivel tudatában voltunk annak is, hogy az utolsó felújítás óta a gép nem esett át nagyobb karbantartáson.

Itt szeretném megragadni a szót és megköszönni a csapat tagjainak, hogy időt és energiát nem kímélve jöttek és segítettek a munkában. Ők név szerint: Czenczik István, Pásztor Lajos, Tóth László, Simon Róbert Sándor és Weisz Attila.

JETfly – Pintér Csaba Úrral ejtettetek-e szót a gép felújítás utáni sorsáról?

K.-Sz.Zs. – Igen, beszéltünk Pintér Úrral a gép felújítás utáni sorsáról. Tervei szerint a felújított gépet a múzeum területén belül, egy új helyen kívánja kiállítani olyan formában, hogy a múzeum látogatói bele tudjanak ülni a gépbe, és fogalmat alkothassanak arról, hogy mit látott a vadászpilóta a kabinból kitekintve, illetve, hogy mennyi mindenre kellett odafigyelni a gépben a repülés alatt.

JETfly – Van még néhány repülőgép a múzeumban. További tervek?

K.-Sz.Zs. – Vannak terveink, de ezekről egyelőre még nem beszélnék!

JETfly – Nagyon köszönjük az információkat! Várjuk a felújítás menetrendjét és a beszámolókat!

K.-Sz.Zs. – Mi köszönjük az érdeklődést!

A fotókért ezúton is köszönetet mondunk Barta Endrének!

Forrás: Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin