2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kalózbúcsúztató - A görög A-7-esek kivonási ünnepsége

Aranysas  |  2015-01-25 15:33:59

A görög légierő araxosi 336. századának LTV A-7 Corsair II repülőgépei hosszú időn keresztül üzemeltek, most viszont 39 évnyi használat után kivonják őket. Ezzel befejeződött az aktív szolgálat, és ennek alkalmából az egyik példányt díszfestéssel is ellátták. Bár a legtöbb ilyen repülőgép már eddig is tartós tároláson volt, készen álltak arra, hogy szükség esetén bármikor újra üzembe helyezzék őket.

Mivel a görögök a típus utolsó üzemeltetői, ezért a kivonási ünnepség egy történet végét is jelenti. A Corsair az USAF és a US Navy szolgálatában vált híressé, mivel nagy számban üzemeltették őket, és jelentős mennyiségű bevetést teljesítettek a vietnami háborúban. Rajtuk kívül még a portugál légierő és a Thai Királyi Haditengerészet (Royal Thai Navy) is rendszeresítette. Mind az amerikaiak, mind a portugálok már régen befejezték a típussal történő repüléseket, és még évtizedekkel ezelőtt, a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején kivonták a gépeket. Bár a Thai Királyi Haditengerészet még régebben elraktározta a Corsaireket, valószínűleg azokat már sohasem láthatjuk aktív szolgálatban. Éppen ezért nyugodtan kijelenthetjük, hogy a görög példányok az utolsó mohikánok. Ráadásul a görögök felismerték a típus kiváló képességeit, melynek még a modern hadviselés körülményei között is nagy hasznát látták.

Vietnami veterán

A vietnami háború során a Cor­sair II egy igazán kiforrott típussá vált - hasonlóan a MiG-21-eshez, melynek késői változatai még manapság is számos országban rendszerben állnak. Emiatt az A-7-es egy igazán kiváló repülőgép, amit az is bizonyít, hogy hosszú ideig maradt használatban. Igaz, hogy a típus légiharcban nem olyan jól használható, mint az F-16-es, viszont támadó szerepkörben sok szempontból is összevethető a modern repülőgépekkel. Ugyanakkor az is tény, hogy egy bombázóbevetés viszonylag biztonságos végrehajtásához és a túléléshez azért már modernebb fedélzeti rendszerekre van szükség, amit a görög légierő szem előtt tartott, és komoly erőfeszítéseket tett, hogy versenyképes legyen a legújabb fejlesztésekkel. Amikor a típus szolgálatba állt a hetvenes években, az egyik legelső harci gép volt, melyet HUD-dal (Head Up Display, fej előtti kijelző), INS-sel (Inertial Navigation System, iner­ciális navigációs rendszer) és kétáramú gázturbinával szereltek fel. A görögök eredetileg az A-7E és TA-7C változatokat használták, melyeket hagyományos csapásmérésre, illetve szárazföldi támogató szerepkörre terveztek. A későbbi továbbfejlesztések köre kiterjedt az Allison TF-41-es hajtóműre, a fedélzeti rendszerekre, egy modernebb radarra és teljes nappali/éjszakai képesség csomagra.

Görög modernizáció

A Corsair II típust arra tervezték, hogy számos különböző fegyvert is bevethessen, melybe beletartozik az AGM-88-as HARM radar elleni rakéta, a GBU és Paveway bombacsalád és az önvédelemre szolgáló Sidewinder. Bár a bevetési számítógépek nem a legújabb fejlesztést képviselték, arra azért még elég modernek voltak, hogy egy háborús helyzet esetén megfelelő eredményt érhessenek el. Ebbe a rendszerbe olyan eszközök tartoztak, mint például az AN/ASN-91(V) navigációs/fegyverzeti számítógép, illetve a CP-953A/AJQ fedélzeti számítóegység. A görög légierő 1974-ben még megrendelt hatvan darab A-7H-t, illetve 1980-ban további három TA-7H-t és az öbölháború után még átvett 62 A-7C/TA-7C repülőgépet az amerikai haditengerészettől. Az USA akkoriban vonta ki a típust, és nagy mennyiség állt a raktárakban, Görögország viszont tapasztalt üzemeltetőként elfogadta a felajánlást, s a gépekkel felfrissítette saját A-7-es flottáját. A túlélő Corsairek a legutolsó szériákat képviselték, és az A-7C-ket felfejlesztették az A-7E-k szintjére. Bár a kivonás hivatalosan 28 A-7E-t és 15 darab TA-7C-t érintett, a valóságban ennél jóval kisebb mennyiség állt szolgálatban az utolsó napokban. A Corsair II feladatrendszerét az F-16-os veszi át.

Az ünnepség

2014. október 17-én az araxosi légibázis hangárjában megtörtént a Cor­sair kivonási ünnepsége, melyen helyettesével és a vezérkari főnökkel együtt Dimitris Avramopoulos volt védelmi miniszter is megjelent. Antonios Lordanou nyugállományú vezérőrnagy ünnepi beszédében köszönetet mondott az összes érintett személynek, aki kapcsolatban állt a Corsairrel, legyen az pilóta vagy repülő műszaki. Az ő esetükben a Corsair a szívükben élt, sőt az egyenesen a repülőgépért dobogott. Arról is beszélt, hogy a gép önmagában semmit sem ért volna a görög katonák nélkül, hiszen akkor semmilyen képességgel sem rendelkezett volna. Ez a szimbolikus megemlékezés az ő áldozatvállalásukról szól, melyet a szolgálatuk alatt tanúsítottak. Megható volt az a pillanat, amikor arra a 13 pilótára emlékeztek, akik repülési feladataik során vesztették életüket. Egy különleges repülést terveztek, mely mindenkire komoly hatással volt és amelynek középpontjában természetesen az A-7-es állt, amely előtt most mindenki tisztelgett. A különleges festésű példány sajnos kiesett a programból, így hajtómű nélkül csak a statikus soron állíthatták ki. Egy Corsair géppár repült át a repülőtér felett, őket egy másik kötelék követte, melyet egy A-7-es, egy Phantom, egy Mirage 2000-es és egy F-16-os alkotott. Az F-16-osokkal repülő Team Zeus csoport, illetve a Kalamatából érkező PC-9-esek bemutatót is tartottak. A földön tartózkodókban vegyes érzelmek alakulhattak ki, hiszen az A-7-es jelenlétének vége, és jövő hónaptól már csak az F-16 Block52+ fogja használni az araxosi pályát. Szomorú dolog, hogy egy olyan csodálatos repülőgép, mint az A-7-es, nem emelkedik többé a levegőbe.

Cikk: Kees Otten és Koos Heemskerk

Forrás: Aranysas magazin

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.