Néhány hete számoltunk be Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület 2017-es terveiről. Akkor beszéltünk róla, hogy a MiG-23-as típus utolsó repülésének 20. évfordulója alkalmából, találkozót szerveznek Pápán. Erről kérdeztük az egyesület vezetőségét.
JETfly: Kedves Robi és Zsolti! Üdvözöllek benneteket ismét! Robi, téged kérdezlek, mivel üzemeltetted a típust, hogyan telt a megemlékezés, mi volt a találkozón?
Robi: Sziasztok, üdvözlöm az Olvasókat! Hú, fantasztikus volt! Eljöttek olyanok is, akiket 15 éve nem láttam! Nagyon megható volt, több mint 100-an összejöttünk!
JETfly: Hogy alakult a program?
Robi: A műszaki század utolsó parancsnoka, Szolyák Sándor mérnök őrnagy emlékezett meg, az általunk felújított 08-as oldalszámú gép mellett. Ezután Reinhardt Zsolt, a repülőkatasztrófában elhunyt Reinhardt Róbert unkaöccse és Cseporán Mihály, egykori MiG-23-as pilóta koszorúzta meg a típus emléktábláját, majd Horváth Ferenc és Kuti Sándor egykori repülőműszakiak helyezték el a megemlékezés koszorúját, a Repülőműszakiak emléktáblájánál. Ezután a Csapat Művelődési Otthonban Kositzky tábornok Úr, mint akkori 2. Repülő és Légvédelmi Hadtest Parancsnok beszélt a MiG-23-asok kivonásának hátteréről. Ezután Zsolti mondta el a Kajla flottájának mai helyzetét. Ezután már a filmeké volt a főszerep. Az est az egyik belvárosi étteremben zajlott. Azt gondolom, hogy megérte a fáradozás, mindenki remekül érezte magát!
Viszont a találkozót megelőző héten még azért dolgoztunk egy kicsit Kecelen is, a MiG-17-esen. Át is adom a szót Zsoltinak.
Zsolt: Én is üdvözöllek Titeket és a kedves Olvasókat is! Engedve az erőszaknak, sikerült leengednünk majd 40 év után a gép fegyvergondoláját, ami okozott pár kellemetlen percet, mivel a gondola hátsó rögzítési pontjai nagyon elkorrodálódtak, így kénytelenek voltunk keményebb eszközöket is bevetni a kiszabadításukra! A gondola leengedése után eltávolítottuk a gép teljes fegyverzetét, a hozzá tartozó mechanikus és elektromos alkatrészekkel együtt.
A gép vízszintes vezérsíkját is le kellett vennünk, mivel az idő vasfoga itt is megtette káros hatásait, amit csak a sérült lemezek cseréjével tudunk majd orvosolni. A merev trimmek is balesetveszélyes állapotban voltak, így menthetetlennek bizonyultak. Azokat a szegecsek lefúrásával eltávolítottuk és pótlásra fognak kerülni.
A szárnyak takarólemezeit is lecsavaroztuk, így fel tudtuk mérni a kormányfelületeket mozgató mechanika illetve a szárnyakat a géptörzshöz rögzítő csapok állapotát amelyek, nagyon jó állapotban vannak.
A gép kabinjából elkezdtük kiszerelni a műszereket, illetve paneleket, amelyek korukhoz képest elég jó állapotban vannak, igaz itt szembesülnünk kellett az előző ”felújítás” házi barkács megoldásainak jeleivel, mivel a műszerkereteket rögzítő csavarok helyett kapupánt csavarokat használtak, amik annyira elrozsdásodtak, hogy csak kitartó munkával tudtuk őket távozásra bírni.
A katapultülést az idő rövidsége és egy speciális szerszám hiányából fakadóan még nem tudtuk kiemelni, de a Pintér Művek szakemberei megígérték, hogy jövő év januárjáig elkészítik a szerszámot.
JETfly: Nem kevés munka ez ilyen rövid idő alatt, de gondolom találkoztatok komolyabb problémákkal is a gép korából és múltjából fakadóan, amelyeket nem lesz egyszerű megoldani.
Zsolt: Igen, jól látod a helyzetet! Tartogatott a gép egy elég komoly meglepetést számunkra a rosszabbik fajtából, ami a szó szoros értelemben mázsás súlyként nehezedik ránk.
A gép kivonásakor és selejtezésekor ugyan is eltávolították a rádiótérben található összes berendezést és az így kikerült súly pótlására barbár módon beton darabokat használtak fel. Ezt majd kivesszük és mással fogjuk pótolni.
JETfly: Tényleg nem lesz egy egyszerű feladat, de ahogy benneteket ismerlek, meg fogjátok oldani ezt is! Mint azt korábban is elmondtátok, a jövő év második felében elkezditek egy MiG-21U restaurálását is, ezzel kapcsolatban történtek-e lépések?
Zsolt: Valóban így van, már túl is vagyunk a gép előzetes állapotfelmérésén és kimondhatjuk, hogy a 1418-as nagy örömünkre rendkívül jó állapotban van! A kabin teljesen ép és érintetlen, a műszerek is egytől – egyig meg vannak.
A gép belső tartó illetve külső héjszerkezete is jól vészelte át az elmúlt évtizedek időjárásának viszontagságait! Ami itt is nagy feladat lesz, az a kormányszervek kilépőélein található merev trimmek. Ezen a gépen is elrohadtak, le fogjuk fúrni és pótolni kell majd őket.
JETfly:Köszönjük szépen az egész éves munkátokat! Ahogy haladtok a 17-es felújításával, keresni fogunk benneteket! Végezetül magam és az Olvasóink nevében kívánok Nektek Kellemes Ünnepeket!
Zsolt: Köszönöm szépen a csapat nevében és engedd meg hogy, én is minden kedves Olvasónak Áldott Békés Karácsonyt és Sikerekben Gazdag Boldog Új Évet kívánjak!
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.