2017. 02. 27. hétfő
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Évzáró Az Ég Katonáinál

JETfly  |  2016-12-19 14:43:52

Néhány hete számoltunk be Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület 2017-es terveiről. Akkor beszéltünk róla, hogy a MiG-23-as típus utolsó repülésének 20. évfordulója alkalmából, találkozót szerveznek Pápán. Erről kérdeztük az egyesület vezetőségét.

  • MiG-23-as találkozót szervezett az egyesület Pápán
  • A találkozó ötletét a MiG-23-as utolsó repülésének 20. évfordulója adta
  • Zajlik a Keceli Hadipark MiG-17-esének felújítása is

JETfly: Kedves Robi és Zsolti! Üdvözöllek benneteket ismét! Robi, téged kérdezlek, mivel üzemeltetted a típust, hogyan telt a megemlékezés, mi volt a találkozón?

Robi: Sziasztok, üdvözlöm az Olvasókat! Hú, fantasztikus volt! Eljöttek olyanok is, akiket 15 éve nem láttam! Nagyon megható volt, több mint 100-an összejöttünk!

JETfly: Hogy alakult a program?

Robi: A műszaki század utolsó parancsnoka, Szolyák Sándor mérnök őrnagy emlékezett meg, az általunk felújított 08-as oldalszámú gép mellett. Ezután Reinhardt Zsolt, a repülőkatasztrófában elhunyt Reinhardt Róbert unkaöccse és Cseporán Mihály, egykori MiG-23-as pilóta koszorúzta meg a típus emléktábláját, majd Horváth Ferenc és Kuti Sándor egykori repülőműszakiak helyezték el a megemlékezés koszorúját, a Repülőműszakiak emléktáblájánál. Ezután a Csapat Művelődési Otthonban Kositzky tábornok Úr, mint akkori 2. Repülő és Légvédelmi Hadtest Parancsnok beszélt a MiG-23-asok kivonásának hátteréről. Ezután Zsolti mondta el a Kajla flottájának mai helyzetét. Ezután már a filmeké volt a főszerep. Az est az egyik belvárosi étteremben zajlott. Azt gondolom, hogy megérte a fáradozás, mindenki remekül érezte magát!

Képgaléria megtekintése (41 db kép)

Viszont a találkozót megelőző héten még azért dolgoztunk egy kicsit Kecelen is, a MiG-17-esen. Át is adom a szót Zsoltinak.

Zsolt: Én is üdvözöllek Titeket és a kedves Olvasókat is! Engedve az erőszaknak, sikerült leengednünk majd 40 év után a gép fegyvergondoláját, ami okozott pár kellemetlen percet, mivel a gondola hátsó rögzítési pontjai nagyon elkorrodálódtak, így kénytelenek voltunk keményebb eszközöket is bevetni a kiszabadításukra! A gondola leengedése után eltávolítottuk a gép teljes fegyverzetét, a hozzá tartozó mechanikus és elektromos alkatrészekkel együtt.

A gép vízszintes vezérsíkját is le kellett vennünk, mivel az idő vasfoga itt is megtette káros hatásait, amit csak a sérült lemezek cseréjével tudunk majd orvosolni. A merev trimmek is balesetveszélyes állapotban voltak, így menthetetlennek bizonyultak. Azokat a szegecsek lefúrásával eltávolítottuk és pótlásra fognak kerülni.

A szárnyak takarólemezeit is lecsavaroztuk, így fel tudtuk mérni a kormányfelületeket mozgató mechanika illetve a szárnyakat a géptörzshöz rögzítő csapok állapotát amelyek, nagyon jó állapotban vannak.

A gép kabinjából elkezdtük kiszerelni a műszereket, illetve paneleket, amelyek korukhoz képest elég jó állapotban vannak, igaz itt szembesülnünk kellett az előző ”felújítás” házi barkács megoldásainak jeleivel, mivel a műszerkereteket rögzítő csavarok helyett kapupánt csavarokat használtak, amik annyira elrozsdásodtak, hogy csak kitartó munkával tudtuk őket távozásra bírni.

A katapultülést az idő rövidsége és egy speciális szerszám hiányából fakadóan még nem tudtuk kiemelni, de a Pintér Művek szakemberei megígérték, hogy jövő év januárjáig elkészítik a szerszámot.

JETfly: Nem kevés munka ez ilyen rövid idő alatt, de gondolom találkoztatok komolyabb problémákkal is a gép korából és múltjából fakadóan, amelyeket nem lesz egyszerű megoldani.

Zsolt: Igen, jól látod a helyzetet! Tartogatott a gép egy elég komoly meglepetést számunkra a rosszabbik fajtából, ami a szó szoros értelemben mázsás súlyként nehezedik ránk.

A gép kivonásakor és selejtezésekor ugyan is eltávolították a rádiótérben található összes berendezést és az így kikerült súly pótlására barbár módon beton darabokat használtak fel. Ezt majd kivesszük és mással fogjuk pótolni.

Képgaléria megtekintése (41 db kép)

JETfly: Tényleg nem lesz egy egyszerű feladat, de ahogy benneteket ismerlek, meg fogjátok oldani ezt is! Mint azt korábban is elmondtátok, a jövő év második felében elkezditek egy MiG-21U restaurálását is, ezzel kapcsolatban történtek-e lépések?

Zsolt: Valóban így van, már túl is vagyunk a gép előzetes állapotfelmérésén és kimondhatjuk, hogy a 1418-as nagy örömünkre rendkívül jó állapotban van! A kabin teljesen ép és érintetlen, a műszerek is egytől – egyig meg vannak.

A gép belső tartó illetve külső héjszerkezete is jól vészelte át az elmúlt évtizedek időjárásának viszontagságait! Ami itt is nagy feladat lesz, az a kormányszervek kilépőélein található merev trimmek. Ezen a gépen is elrohadtak, le fogjuk fúrni és pótolni kell majd őket.

JETfly:Köszönjük szépen az egész éves munkátokat! Ahogy haladtok a 17-es felújításával, keresni fogunk benneteket! Végezetül magam és az Olvasóink nevében kívánok Nektek Kellemes Ünnepeket!

Zsolt: Köszönöm szépen a csapat nevében és engedd meg hogy, én is minden kedves Olvasónak Áldott Békés Karácsonyt és Sikerekben Gazdag Boldog Új Évet kívánjak!

Forrás: Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 16:45
Már rendelhetőek a legújabb Alpha Industries pólók a JETfly Webáruházban! Kínálatunkat folyamatosan frissítjük!
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.