2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest 2.0

JETfly  |  2016-11-18 14:25:17

Befejeződött a kiemelt fejlesztéseket élő forgalomban demonstráló nemzetközi együttműködés.

  • A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások
  • A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez
  • A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt.

A nemzetközi összefogással létrejött Budapest 2.0 projekt valós repülések során mutatta be három, a SESAR (a légiközlekedés európai fejlődési irányait meghatározó szervezet) által támogatott technológiai fejlesztés előnyeit. A program a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetében demonstrálta a folyamatos süllyedést támogató megoldások lehetőségeit, a műholdas alapú megközelítési eljárások előnyeit, valamint a távoli toronyirányítás alkalmazhatóságát. A HungaroControl szákházában, november közepén tartott szakmai workshop keretében zárult le a demonstrációs feladatok kiértékelése. A projekt teljes költségvetése közel 2,5 millió euró, melynek 50 százalékát a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) biztosította.

A demonstrációt végző hattagú nemzetközi konzorcium a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a spanyol Pildo Labs kezdeményezésére kezdte meg a közös munkát. Az együttműködésben a Wizz Air légitársaság, a JetStream Légiforgalmi és Légiszolgáltató Kft., a SLOT Consulting repülőipari vállalkozás és a Katalán Politechnikai Egyetem fő tagként, az LPS szlovák légiforgalmi szolgáltató és a Vueling légitársaság támogató tagként vett részt, míg a Budapest Airport Zrt. megfigyelőként kapcsolódott a programba. Olyan, a SESAR által kiemelten kezelt fejlesztési eredményeket teszteltek, melyek kulcsfontosságúak az európai légiközlekedés jövőbeni hatékony működéséhez. A konzorcium kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek működési környezetét javító olyan technológiai újítások és eljárások bemutatását tűzte ki célul, amelyek segítségével javulás érhető el a repülésbiztonság, a költséghatékonyság, valamint környezeti hatások területén - mind a légitársaságoknál, mind a légiforgalmi irányító szolgálatnál.

A program első feladatának részeként kerültek fejlesztésre a folyamatos süllyedést támogató érkezési eljárások. A süllyedési profil kialakulásának összetett folyamatába a HungaroControl két ponton avatkozott be. Ennek egyik eleme volt a budapesti TMA érkezési eljárásainak átalakítása. A másik eleme pedig egy olyan döntés támogató szoftver használata, melynek fő célja, hogy támogassa a légiforgalmi irányítókat a repülőgépek érkezési sorrendjének kialakításában. A szoftver használatakor az irányító egyszerű, vizuális képet kap az érkező légijárművek aktuális sorrendjéről, a köztük lévő távolságról és az ideális siklópályától való eltérésükről. A projekt keretében bemutatott eljárások május 26-tól minden Budapestre érkező repülőgép számára alkalmazhatóak.

A program második feladata egy olyan műholdas alapú megközelítési eljárás tesztelése volt, amely földi telepítésű eszközök nélkül ad a pilóta számára navigációs támogatást a pontos siklópálya repüléséhez. A Pildo Labs-sal történt együttműködés keretében validáló repüléseket hajtottak végre, melyek kiértékelése a spanyol partner saját fejlesztésű eszközével, a PLATERO-val történt. A validáció után ezek az eljárások is elérhetővé váltak a Budapestre érkező járatok számára, ezek használatának azonban feltétele a megfelelő navigációs képesség megléte a repülőgép fedélzetén. Megállapításra került az is, hogy ezek az eljárások nagy repülőtereken időszakosan (például karbantartási időben), kis repülőtereken pedig teljesen kiválthatják a földi telepítésű ILS rendszert.

A demonstrációs projekt harmadik pillére a Remote Tower megoldás alkalmazásának élő forgalmon történő bemutatása volt. A HungaroControl már évekkel korábban elkezdett foglalkozni a távoli toronyirányításban rejlő lehetőségek feltérképezésével. Ennek a projektnek a keretében egy demonstrációs célra szolgáló remote tower környezet került kialakításra a HungaroControl székházában. A repülőtéri környezet képét egy videofalon megjelenítve az eddigitől alapjaiban különböző látvány biztosítja a vizuális alapot az irányítók számára a munkájuk végzéséhez. Amellett, hogy a demonstráció során világossá vált, hogy ez a fajta technológiai háttér mind contingency célokra, mind éles irányításra alkalmas, fontos tapasztalatokat kerültek felszínre a további fejlesztési irányokkal kapcsolatban.


A kétéves program eredményei hamarosan elérhetővé válnak a légiforgalmi iparág érintett képviselői számára, akik ezzel jó alapot kapnak ahhoz, hogy helyi adaptáció után akár ők is át tudják venni a bemutatott megoldásokat.

Forrás: HungaroControl

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.