2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nagy dobásra készül az Aeropark: időutazás - repülőgéppel

Budapest Airport  |  2016-06-13 12:44:17

Meglepetés a Múzeumok Éjszakáján!

Alighanem az idei Múzeumok Éjszakájának legnagyobb meglepetését a ferihegyi Aeropark, a Goldtimer Alapítvány és a Budapest Airport közös programja ígéri: 15 perces nosztalgia-repülést Budapest felett egy 1949-es építésű Li-2-es típusú veterán repülőgéppel. És hogy még tovább lehessen fokozni a dolgot: az utasokat az Aeroparkból egy felújított Ikarus 55-ös típusú veterán busszal szállítják át a történelmi 1. Terminálra, ahonnan a Goldtimer Alapítvány Li-2-es nosztalgia-járatai indulnak.  

Igazi időutazást kínál a Múzeumok éjszakáján a ferihegyi Aeropark: a Goldtimer Alapítvány 2001.-ben felújított Li-2 típusú gépével lehet 15 perces sétarepülésre menni Budapest felett a világ egyetlen, még működőképes ilyen gépével, amely ráadásul ma már az egyetlen még Malév-színekben közlekedő légijármű. A jelentkezők a www.repterlatogatas.hu oldalon olvashatják el a feltételeket és az árakat. A különleges élményt csak fokozza, hogy az idei Múzeumok Éjszakájára elkészült egy Malév-festésű Ikarus 55-ös (farmotoros) veterán autóbusz, amiből öt darabot 1960-tól rövid ideig a repülőtéren belül is használtak (lásd. fotók). Ez a busz szállítja majd a Li-2-es utasait az Aeroparkból a Li-2-eshez az 1. termál előtti részre.

A Múzeumok Éjszakáján a történelmi 1. Terminál elől indul a Goldtimer Alapítvány Li-2-ese, hogy kb. 15-20 perces sétarepülést hajtson végre Budapest felett. A repülőgép 1949-ben készült az akkori Szovjetunió taskenti (Üzbegisztán) 4. sz repülőgépgyárában. A Li-2-es tulajdonképpen az 1936-ban az Egyesült Államokban forgalomba állított Douglas DC-3 Dakota (katonai változat C-47) licenc-változata, amelynek gyártását Borisz Liszunov orosz mérnök vezetésével indították el. Komoly mérnöki munkát jelentett a collos-alapú amerikai rendszerről átállni a metrikus rendszerre a gyártás során, új, orosz fejlesztésű motort párosítani az amerikai konstrukcióhoz és megerősíteni a futóműveket a nagyobb igénybevételhez, amit füves-havas-jeges orosz repülőterek jelentettek. Ráadásul az orosz gépeken a repülő jobboldalára került a rakodóajtó, míg az amerikai DC-3-asokba a bal oldalon lehet beszállni.

A világ egyik legjobban sikerült konstrukciójú gépéből összesen közel 20 000 darab épült, a Goldtimer Alapítvány HA-LIX lajstromjelű gépe először a Magyar Néphadsereg színeiben repült, majd 1958 és 1964 között a Malév-hoz került, ahonnan a belföldi repülések megszűnése után ismét a honvédségnek adták, végül 1974-ben Szolnokról vonult múzeumi pihenőre. A gépet repülésrajongók több ezer munkaórában állították helyre 2001-ben és 2002-ben kapta meg a légialkalmassági engedélyét. A 10 900 kg felszálló tömegű gépet két, egyenként 1000 LE teljesítményű AS-62IR típusú kilenchengeres csillagmotor emeli a levegőbe, ahol 220-260 km/h utazósebességgel akár 2 000 km-t is megtehet.

Az Ikarus 55-ös autóbusz igazi különlegesség, hiszen ebből, a javarészt távolsági buszjáratokra tervezett, 1953-ban konstruált buszból viszonylag kevés példány készült, később áttértek a két automata ajtós, szintén farmotoros/léghűtéses Ikarus 66-os modellre. Az egyik Ikarus 55-öst a Malév üzemeltette a repülőtéren, így most a külföldről visszaszerzett és felújított példány – a BKV értékmegőrzési programjának részeként és a Légiközlekedési Kulturális Központ szakmai támogatásával – most Malévos festést kapott és így rója a kilométereket. 

A Múzeumok Éjszakáján az összes program központja és indulási helye az 2-es terminál melletti Aeropark repülőmúzeum, ahol neves magyar gépkapitányok mutatják be az éjszakai pilótafülkéket és földi kiszolgáló eszközöket. Lesz mentő-, tűzszerészeti, katasztrófavédelmi bemutató, repülőgép-szimulátor és autózás oldtimer repülőtéri járművekkel.

„Régóta szerettünk volna teljes nosztalgia-élményt kínálni a repülés és a repülőtér szerelmeseinek, az idei Múzeumok Éjszakájára végre minden összejött és egymás mellett láthatják és ki is próbálhatják az érdeklődők mind az Ikarusz 55-öst, mind a Li-2est.” mondta Somogyi-Tóth Gábor az Aeropark igazgatója. Hozzátette: „A nosztalgia-repülések mellett természetesen még egy sor izgalmas programot, egyebek mellett repülőtér-látogatásokat is kínálunk az érdeklődőknek, a gyerekek légiutas-kísérő tanfolyamon vehetnek részt, és lesznek pódiumbeszélgetések is a Múzeumok Éjszakáján.”

 

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.